محل عبادت
دلایل مدفون بودن عبدالله ابیض در قم جناب عبدالله ابيض در شهر قم رحل اقامت افكندند ولي مشكل اصلى اينجاست كه آيا مدفون در اين بقعه جناب عبدالله ابيض است يا شخصيت و امامزاده ديگر؟ چرا که در ری ، مقبره و بقعه اى است كه گفته مى شود عبدالله ابيض بن عباس بن عبدالله الشهيد در آنجا مدفون مى باشد و كثرت شهرت وى هم خود دليل محكمي بر دفن آن امامزاده در رى دارد و از طرفى هم مدركى چون تاريخ قديم قم كه همه علماء و مورخين بر وثاقت وكمال ديانت مؤلف آن اذعان و اعتراف دارند، ثابت مى كند كه مدفون در اين بقعه جناب امامزاده سيد عبدالله ابيض بن عباس بن عبدالله اشهيد می باشد، لذا صاحب انوار المشعشعين می فرمايند به احتمال زياد جناب امازاده سيد عبدالله ابيض در قم مدفون مى باشد زيرا مؤلف تاريخ قم فرمودند"و اما ابوعبدالله حسين ابيض بن عبدالله از قم به رى رفت و اعقاب او در رى هستند" و در مورد هجرت خود عبدالله ابيض صحبتى به ميان نياورده، لذا سكوت مؤلف تاريخ قديم قم بر عدم هجرت عبدالله ابيض به رى خود دليل قوی بر مدفون بودن وى در اين شهر دارد وى در مقام تضعيف قول كسانيكه مدفون در رى را عبدالله ابيض دانسته اند از قبيل صاحب كتاب(عمده الطالب) و صاحب كتاب(مجاس المؤمنين) و غيره، گفته است؛ كه احتمال مى رود ابوعبدالله حسين ابيض كنيه او تدريجا بر اسم او غلبه يافته باشد و بمرور ايام در لفظ ابوعبدالله هم تخفيفى بوجود آمده و بجاى ابوعبدالله حسين ابيض، عبدالله ابيض گفته شده باشد وهمچنین محتمل است كه عبدالله بن حسين بن عبدالله ابيض بن عباس كه شاعر بوده است نيز با پدر خود ابوعبدالله حسين ابيض در آن بقعه مدفون بوده و بقعه بنام عبدالله شهرت يافته باشد. و از طرفى هم غیر از گفتار مرحوم صاحب تاريخ قديم قم اكثر علماء انساب قائل شده اند كه جناب ابوعبدالله حسين بن عبدالله ابيض بن عباس در رى مدفون مى باشد كه از جمله آنها عبارتند از؛ 1ـ فخر رازى در كتاب(الشجره المباركه) مي آورد كه؛ "اما عباس بن عبدالله الشهيد، فعقبه من رجل واحد، و هو عبدالله ابو محمد الابيض. و عقب عبدالله الابيض هذا من ثلاثه: الحسين الابيض يلقب"هريشه" الشاعر من ساكنى الري. و العباس أبوالفضل الأبيض، و على يلقب"هريشه" و اكثرهم عقبا الحسين الشاعر". يعني نسل عباس بن عبدالله الشهيد از يك پسر بنام عبدالله الابيض است كه نسل او از سه پسرش يكى حسين ابيض كه شاعر و ساكن در رى بوده است نشات گرفته است . 2ـ ابن عنبه در كتاب(عمده الطالب) تصريح نموده كه: "اما عباس بن عبدالله الشهيد، فعقبه قليل منهم؛ الابيض الشاعر و هو ابوعبدالله الحسين بن عبدالله بن العباس المذكور و قال الشيخ ابوالحسن العمري، الابيض هو عبدالله بن عباس. فأما ابوصر البخارى فقال انه الحسين بن عبدالله بن العباس و قال مات بالري". ما حصل مطلب اينكه، صاحب عمده الطالب هم از ابونصر بخارى نقل كرده كه مدفون در ري ابوعبدالله حسين بن عبدالله ابيض است نه خود عبدالله. 3ـ ابواسماعيل ابراهيم بن ناصر بن طباطبا كه در قرن پنجم مى زيسته دركتاب(منتقله الطالبيه) خود تصريح نمود كه مدفون در رى جناب حسين بن عبدالله الابيض مى باشد و مى فرمايد: "ذكر من ورد الرى من اولاد الحسن الافطس ابن على بن علي، منهم من ولد عبدالله بن الحسن الأفطس (بالري) من نازله الكوفه و هو الشاعر ابوعبدالله الحسين بن عبدالله الاصغر الأبيض ابن العباس بن عبدالله بن الحسن الأفطس". بنابراين معلوم گرديد كه جناب امامزاده ابوعبدالله حسين در رى مدفون مى باشند و پدر بزرگوارشان به تصريح تاريخ قديم قم در اين شهر(قم) رحل اقامت افكنده بودند لذا چون از هجرتش در آن كتاب سخنى بميان نيامده و در داخل قم هم تنها يك بقعه به نام عبدالله وجود دارد چنين مى توان استدلال كرد كه به احتمال بسيار قوى جناب سيد اجل امامزاده عبدالله الابيض بن عباس بن عبدالله الشهيد بن حسن افطس بن على الأصغر بن امام زين العابدين(عليه السلام ) در اين بقعه مدفون مي باشد.
mashallah
پر خاطره و قشنگه🙏
محیط خوبی دارد و فضای آرام و معنوی خوبی برای عبادت دارد
برای استراحت خیلی خوبه جاش هم اروم و ساکته
آستان امامزاده عبدالله ابیض امکانات خوبی نداشت و بهش رسیدگی نشده بود در کل زیاد برای اقامت مناسب نبود
امام زاده عالی هست مکان خوبی است برای ارامش
امکانات خوبی برای زائر و مسافر نداره. جذابیت چندانی نداره. ولی میشه یه ساعت برای زیارت رفت.
آستان امامزاده عبدالله ابیض امکانات خوبی نداشت و بهش رسیدگی نشده بود در کل زیاد برای اقامت مناسب نبود
پر خاطره و قشنگه🙏
خیلی خوب و عالی لذت ببریم از آرامش که داشت 🙏🙏
برای استراحت خیلی خوبه جاش هم اروم و ساکته
دلایل مدفون بودن عبدالله ابیض در قم جناب عبدالله ابيض در شهر قم رحل اقامت افكندند ولي مشكل اصلى اينجاست كه آيا مدفون در اين بقعه جناب عبدالله ابيض است يا شخصيت و امامزاده ديگر؟ چرا که در ری ، مقبره و بقعه اى است كه گفته مى شود عبدالله ابيض بن عباس بن عبدالله الشهيد در آنجا مدفون مى باشد و كثرت شهرت وى هم خود دليل محكمي بر دفن آن امامزاده در رى دارد و از طرفى هم مدركى چون تاريخ قديم قم كه همه علماء و مورخين بر وثاقت وكمال ديانت مؤلف آن اذعان و اعتراف دارند، ثابت مى كند كه مدفون در اين بقعه جناب امامزاده سيد عبدالله ابيض بن عباس بن عبدالله اشهيد می باشد، لذا صاحب انوار المشعشعين می فرمايند به احتمال زياد جناب امازاده سيد عبدالله ابيض در قم مدفون مى باشد زيرا مؤلف تاريخ قم فرمودند"و اما ابوعبدالله حسين ابيض بن عبدالله از قم به رى رفت و اعقاب او در رى هستند" و در مورد هجرت خود عبدالله ابيض صحبتى به ميان نياورده، لذا سكوت مؤلف تاريخ قديم قم بر عدم هجرت عبدالله ابيض به رى خود دليل قوی بر مدفون بودن وى در اين شهر دارد وى در مقام تضعيف قول كسانيكه مدفون در رى را عبدالله ابيض دانسته اند از قبيل صاحب كتاب(عمده الطالب) و صاحب كتاب(مجاس المؤمنين) و غيره، گفته است؛ كه احتمال مى رود ابوعبدالله حسين ابيض كنيه او تدريجا بر اسم او غلبه يافته باشد و بمرور ايام در لفظ ابوعبدالله هم تخفيفى بوجود آمده و بجاى ابوعبدالله حسين ابيض، عبدالله ابيض گفته شده باشد وهمچنین محتمل است كه عبدالله بن حسين بن عبدالله ابيض بن عباس كه شاعر بوده است نيز با پدر خود ابوعبدالله حسين ابيض در آن بقعه مدفون بوده و بقعه بنام عبدالله شهرت يافته باشد. و از طرفى هم غیر از گفتار مرحوم صاحب تاريخ قديم قم اكثر علماء انساب قائل شده اند كه جناب ابوعبدالله حسين بن عبدالله ابيض بن عباس در رى مدفون مى باشد كه از جمله آنها عبارتند از؛ 1ـ فخر رازى در كتاب(الشجره المباركه) مي آورد كه؛ "اما عباس بن عبدالله الشهيد، فعقبه من رجل واحد، و هو عبدالله ابو محمد الابيض. و عقب عبدالله الابيض هذا من ثلاثه: الحسين الابيض يلقب"هريشه" الشاعر من ساكنى الري. و العباس أبوالفضل الأبيض، و على يلقب"هريشه" و اكثرهم عقبا الحسين الشاعر". يعني نسل عباس بن عبدالله الشهيد از يك پسر بنام عبدالله الابيض است كه نسل او از سه پسرش يكى حسين ابيض كه شاعر و ساكن در رى بوده است نشات گرفته است . 2ـ ابن عنبه در كتاب(عمده الطالب) تصريح نموده كه: "اما عباس بن عبدالله الشهيد، فعقبه قليل منهم؛ الابيض الشاعر و هو ابوعبدالله الحسين بن عبدالله بن العباس المذكور و قال الشيخ ابوالحسن العمري، الابيض هو عبدالله بن عباس. فأما ابوصر البخارى فقال انه الحسين بن عبدالله بن العباس و قال مات بالري". ما حصل مطلب اينكه، صاحب عمده الطالب هم از ابونصر بخارى نقل كرده كه مدفون در ري ابوعبدالله حسين بن عبدالله ابيض است نه خود عبدالله. 3ـ ابواسماعيل ابراهيم بن ناصر بن طباطبا كه در قرن پنجم مى زيسته دركتاب(منتقله الطالبيه) خود تصريح نمود كه مدفون در رى جناب حسين بن عبدالله الابيض مى باشد و مى فرمايد: "ذكر من ورد الرى من اولاد الحسن الافطس ابن على بن علي، منهم من ولد عبدالله بن الحسن الأفطس (بالري) من نازله الكوفه و هو الشاعر ابوعبدالله الحسين بن عبدالله الاصغر الأبيض ابن العباس بن عبدالله بن الحسن الأفطس". بنابراين معلوم گرديد كه جناب امامزاده ابوعبدالله حسين در رى مدفون مى باشند و پدر بزرگوارشان به تصريح تاريخ قديم قم در اين شهر(قم) رحل اقامت افكنده بودند لذا چون از هجرتش در آن كتاب سخنى بميان نيامده و در داخل قم هم تنها يك بقعه به نام عبدالله وجود دارد چنين مى توان استدلال كرد كه به احتمال بسيار قوى جناب سيد اجل امامزاده عبدالله الابيض بن عباس بن عبدالله الشهيد بن حسن افطس بن على الأصغر بن امام زين العابدين(عليه السلام ) در اين بقعه مدفون مي باشد.
mashallah
امامزاده ای کوچک و با صفا و در محوطه امامزاده قبرستان کوچکی هست
خیلی جایی خوبی هست 🙏🙏👌
محیط خوبی دارد و فضای آرام و معنوی خوبی برای عبادت دارد
آستان امامزاده عبدالله ابیض (محل عبادت) در استان قم، شهرستان قم، بخش سلفچگان و بلوار حمزه سیدالشهدا، بلوار حضرت معصومه، قم - ساوه واقع شده است. و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی گاز LPG سجاد، جگر سرای دایی ، تعویض روغن قسمتی، ایستگاه اتوبوس امامزاده عبدالله و چوب بری کوثر قرار گرفته است. همچنین با توجه به نظراتی که کاربران در اپلیکیشن نشان به این مکان دادهاند میتوان گفت این مکان یکی از محلهای عبادت خوب این منطقه میباشد.