محل عبادت - باز است : ۶ تا ۱۹
ساعت کاری: باز است - ۶ تا ۱۹
«خواجه اباصلت هروی» از دانشمندان ،متکلمین، راویان و حدیث گویان به نام عصر خود بوده که به نقل از مجالس المؤمنین ، در سال ۱۶۰ هجری قمری (تاریخ ولادت وی روشن نیست، ولی از آن رو که به گفته خودش از روزگار کودکی ۳۰ سال در محضر سفیان بن عیینه (متوفی ۱۹۶ ق) بوده است، میتوان تولد او را در حدود ۱۶۰ق تخمین زد) در شهر مدینه چشم به جهان گشود و در نیشابور بزرگ شد .به علت اینکه اجداد خواجه اباصلت از شهر هرات (یکی از ولایات افغانستان) بودهاند به «اباصلت هروی» معروف گردیده است توضیحات تکمیلی : جد اول یا دوم اباصلت، در هرات میزیسته و در فتوحات، اسیر و به حجاز برده شده و به عنوان غلام در اختیار عبدالرحمن بن سَمُره قرشی قرار گرفته است خواجه اباصلت پس از هجرت حضرت امام رضا (ع) از مدینه به خراسان ،به این منطقه آمد و در سفر همراه حضرت علی بن موسی الرضا(ع) بوده است و راوی صریح چگونگی شهادت آن حضرت به دست مأمون عباسی بود و بعد از آن کتاب وفاه الرضا را تالیف کرد خواجه اباصلت با نام کامل ” عبدالسلام بن صالح بن سلیمان ایوب بن میسره ” ادم خاص و صحابی برجسته و امین علی بن موسی الرضا بوده و بنا به نظر بسیاری از علماء شیعه و سنی، او از محدثین شیعه مذهب و محبّ اهل بیت و فردی عادل، راستگو، اهل علم و حدیث، زاهد، مردم دوست و بسیار اهل سفر بودهاست. و امام هنگامیکه آثار زهرانگوری را که در مجلس مأمون خورده بود، حس میکند به خواجه ابا صلت دستور میدهد، فرشهای اطاق را جمع کند و درها را ببندد. از مجموع گفتههای مورخان درباره خواجه ابا صلت چنین بر میآید که وی با آنکه دانشمند و غنی بوده است آنقدر به امام نزدیک بوده که گاهی سمت خدمتکاری وی را تعهد میکرده است بنای پیشین آرامگاه گویا بقعهای نیمه مخروبه بوده که مقارن با گسترش شهر مشهد و به همت کربلایی محمد علی درویش از عرفای سده هشتم هجری به صورت یک بنای چهارضلعی و گنبدی بر فراز آن تجدید بنا گردید و در حدود سالهای 1310 و 1352ش مرمتها و الحاقاتی در آن صورت گرفت. همچنین در سالهای اخیر بنای آرامگاه با زیر بنای 920 مترمربع با شیوه جدید بازسازی شده و نمای ضریح هشت ضلعی بقعه متبرکه این بنا امام هشتم(ع) ساخته شده است و پیرامون آن نیز تسهیلاتی را از جمله خدمات رفاهی، رستوران، چایخانه، بخش اداری، تجاری و پارکینگ برای زائرین فراهم آوردهاند این مجموعه در فاصله 10 کیلومتری شرق شهر مشهد در حاشیه جاده فریمان – مشهد قرار دارد اکثر قریب به اتفاق علمای امامیه، وی را از اصحاب امام رضا دانستهاند. هرچند بیشتر منابع اهل سنت، اباصلت را خادم امام رضا(ع) معرفی کردهانداما از علمای امامیه کسی جز مقدس اردبیلی، او را خادم امام رضا(ع) ندانسته است. شاید از آنجا که جنبه علمی و حدیثی اباصلت بر خادم بودن وی غلبه داشته، اکثر علمای امامیه واژه خادم را درباره او به کار نبردهاند. اباصلت در نیشابور در خدمت امام رضا حاضر بوده و در سرخس نیز به دیدار ایشان رفته است. او هنگام ورود امام رضا به نیشابور، حدیث سلسلةالذهب را از ایشان نقل کرده است. اکثر روایات مربوط به نحوه شهادت امام رضا(ع) از اباصلت نقل شدهاند. اکثر روایات مربوط به نحوه شهادت امام رضا(ع) از اباصلت نقل شدهاند.
خدا قوت دهددست شما درد نکند
عبدالسلام بن صالح مشهور به خواجه اباصلت هِرَوی (حدود ۱۶۰-۲۳۶ق) از اصحاب امام رضا (ع) که از آن حضرت روایاتی نقل کرده است. اباصلت، از راویان حدیث سلسلة الذهب و همچنین راوی چگونگی شهادت آن حضرت به دست مأمون عباسی است. خواجه اباصلت در ۲۳۲ق یا ۲۳۶ق در زمان حکومت طاهر بن عبد الله بن طاهر، در خراسان، درگذشت. مدفن وی در فاصله ۱۰ کیلومتری مشهد واقع شده است. نام او عبدالسلام بن صالح بن سلیمان بن ایوب بن مَیسَره است و به اباصلت هروی شهرت دارد. گویا جد اول یا دوم اباصلت، در هرات میزیسته و در فتوحات، اسیر و به حجاز برده شده و به عنوان غلام در اختیار عبدالرحمن بن سَمُره قرشی قرار گرفته است. به همین دلیل است که مورخان اباصلت را از موالی عبدالرحمن بن سمره دانستهاند. معروف ترین لقب وی «هَرَوی» که شیعه و سنی به آن اشاره کردهاند، برگرفته از محل زندگی اجداد اوست. «قُرشی»، «عَبْشمی»، «نیشابوری»، «بصری» و «خراسانی» را نیز از القاب او ذکر کردهاند.
در نزدیکی های مشهد قرار داره و محلی برای استراحت زائران امام رضاست
عبدالسلام بن صالح بن سلیمان مشهور به خواجه اباصلت در مدینه منوّره به دنیا آمد (160 ه.ق) از آنجا که جدّ اعلایِ او از هرات خراسان زمان خود بوده، لذا به اباصلت هروی معروف گردیده است. خواجه اباصلت خادم خاص و صحابی برجسته و امین علی بن موسی الرضا بوده و بنا به نظر بسیاری از علماء شیعه و سنی، او از محدثین شیعه مذهب و محبّ اهل بیت و فردی عادل، ثقه، راستگو، اهل علم و حدیث، زاهد، مردم دوست و بسیار اهل سفر بودهاست. خواجه اباصلت پس از هجرت حضرت امام رضا (ع) از مدینه به خراسان، به این منطقه آمد و در سفر و حضر ملازم و همراه حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و راوی صریح چگونگی شهادت آن حضرت به دست مأمون عباسی بود و بعد از آن کتاب وفاه الرضا را تالیف کرد. خواجه اباصلت هروی بنا به قول سمعانی اباصلت در سال ۲۳۲ هجری قمری و در زمان حکومت طاهر بن عبد الله بن طاهر در خراسان چشم از جهان فرو بست. آدرس آرامگاه : جاده مشهد به فریمان در فاصله ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی شهر مشهد و نرسیده به بهشت رضا (ع) واقع است. برگرفته از بیتوته
یکی از مکان های متبرک مشهد که در کنارش آرامگاهی کوچک هم است
اباصلت ، از یاران خاص امام رضا علیه السلام بوده و از راویان حدیث او ... رضوان الله تعالی علیه
آستانه مبارکه خواجه اباصلت مکانی زیبا که فضای داخلش دلنشین و معنوی هست کمی دور و بد مسیره ارزش یک بار دیدن رو داره
زیارتگاه خواجه اباصلت زیارتگاه ومحل گردش خوبی است واقعاارامبخش وعالی خواجه اباصلت خادم خاص وبرجسته امام رضابود
فضای خوبی برای تفریحات ک مکانی باصقا و دلباز فقط جهت زیارت مکانی برای تفریح و استراحت ندارد
خواجه اباصلت از دانشمندان و متکلمین زمان خود بوده که در سفر امام رضا(ع) به مشهد از همراهان و ملا زمان ایشان بوده اند. این عالم بزرگ بعد از شهادت امام رضا کتابی در مورد نحوه به شهادت رساندن امام هشتم نوشت. آرامگاه خواجه اباصلت در ۵ کیلومتری مشهد به سمت جنوب شرقی جاده مشهد- فریمان قرار دارد. اجداد خواجه اباصلت از شهر هرات یکی از ولایات افغانستان بوده اند. به همین سبب ایشان به اباصلت هروی معروف گردیده اند. در دوران پیشین آرامگاه خواجه اباصلت به صورت یک بقعه نیمه مخروبه بوده که به همت کربلایی محمد علی درویش از عرفای سده هشتم هجری آرامگاه کنونی ایشان بازسازی گردیده و به صورت یک بنای چهار ضلعی و گنبدی بر فراز آن درست شده است.
آرامگاه خواجه اباصلت متعلق به عبدالسلام بن صالح بن سلیمان یا اباصلت هروی، یکی از یاران نزدیک امام رضا است. این آرامگاه در جاده مشهد- فریمان ساخته شده و یکی از جاهای دیدنی مشهد است که خیلی از زائران امام رضا به زیارتش میروند.
زیارت قبول
کاشیکاری های گنبد مقبره در حال بازسازی وتعمیرات
این آرامگاه در 10 کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است و اکنون به عنوان یکی از مزارات مهم مشهد مورد زیارت و بازدید زایران و مجاوران قرار می گیرد و منسوب به عبدالسلام بن صالح هروی معروف به خواجه اباصلت، خادم خاص حضرت امام رضا(ع) است که از محدثان معروف عصر خویش بوده است. از سرگذشت اباصلت اطلاع چندانی در دست نیست، اما برخی وفات او را در سال 236 نقل کردهاند که در محل کنونی دفن گردیده است. بنای فعلی آرامگاه در سالهای اخیر به شکلی جدید و متفاوت بازسازی گردیده و امکانات بهداشتی و رفاهی برای استفاده زایران و مجاوران در آن پیش بینی شده است. این بنا در گذشته به دلیل آن که در مرکز یکی از دو جاده مهم مواصلاتی مشهد قرار داشته و به دلیل نزدیکی به حرم امام رضا(ع)، محل توقف کاروانهای زیارتی و زایران بوده است. عده ای از عرفای بزرگ و زهاد در قبرستان عمومی اطراف بقعه دفن شدهاند که از جمله درویش علی، عارف نامی قرن هشتم می باشد که در سال 726 ه . ق در این محل مدفون گردیده است.
بسیار امام زاده خوبی هست
سلام قسمت پارکینگ عمومی آستانه خواجه اباصلت برای توقف مناسبتر است.متاسفانه برنامه نشان شما را به قبرستان بهشت رضای آستانه خواجه اباصلت راهنمایی می کند که مسیر مناسبی نیست.ملک پور
اکثر قریب به اتفاق علمای امامیه، وی را از اصحاب علی بن موسی الرضا دانستهاند. هرچند بیشتر منابع اهل سنت، اباصلت را خادم علی بن موسی الرضا معرفی کردهانداما از علمای امامیه کسی جز مقدس اردبیلی، او را خادم علی بن موسی الرضا ندانستهاست. شاید از آنجا که جنبه علمی و حدیثی اباصلت بر خادم بودن وی غلبه داشته، اکثر علمای امامیه واژه خادم را دربارهٔ او به کار نبردهاند. اباصلت در نیشابور در خدمت علی بن موسی الرضا حاضر بوده و در سرخس نیز به دیدار ایشان رفتهاست. او هنگام ورود علی بن موسی الرضا به نیشابور، حدیث سلسلهالذهب را از ایشان نقل کردهاست. اکثر روایات مربوط به نحوه شهادت علی بن موسی الرضا از اباصلت نقل شدهاند.
اباصلت، از راویان حدیث سلسلةالذهب و همچنین راوی چگونگی شهادت آن حضرت به دست مأمون عباسی است. خواجه اباصلت در ۲۳۲ق یا ۲۳۶ق در زمان حکومت طاهر بن عبد الله بن طاهر، در خراسان، درگذشت. مدفن وی در فاصله ۱۰ کیلومتری مشهد واقع شده است.
محیط تمیزی داره
آستانه مبارکه خواجه اباصلت (محل عبادت) در خراسان رضوی، شهرستان مشهد، بخش احمدآباد و آزادراه شوشتری، جاده فریمان - مشهد واقع شده است. و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مزار خسرو صدیقی لویه، بهشت امام علی، ایستگاه اتوبوس خواجه اباصلت، پارکینگ بهشت امام علی و سرویس بهداشتی زنانه قرار گرفته است. همچنین با توجه به نظراتی که کاربران در اپلیکیشن نشان به این مکان دادهاند میتوان گفت این مکان یکی از محلهای عبادت خوب این منطقه میباشد.