موسسه آموزشی
استاد فرزانه آقای محمد رحیم مسکین در سال ۱۳۰۹ در همدان دیده به جهان گشود، پدرش مرحوم کریم مسکین از قاریان و ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت(س) بود. با وجود چنین پدری شوق قرائت قرآن و مداحی از کودکی در وجودشان مشتعل گردید. پس از آن بدنبال فراگیر نمودن فرهنگ قرآنی و تشکیل جلسه قرآن برای نونهالان و نوجوانان بودند تا اینکه اولین جلسه قرآنی را در مسجد پای گنبد همدان پایهگذاری نمودند. بدنبال مأموریت به تهران از جلسات متعدد از جمله جلسه مرحوم استاد سعیدی فیض برده و در ادامه با توصیه ایشان اداره جلسه مکتب علی(ع) را در تهران به عهده میگیرند. پس از مراجعت از تهران بدنبال بازگو کردن موضوع خوابی (رویای صادقه) توسط آقای ابوالقاسم لک، در ۲۳ ماه رمضان سال ۱۳۴۳ ه.ش. جلسه دعای سمات به توصیه استاد مسکین در منزل ایشان تشکیل و نام جلسه نیز که بطور ناخودآگاه از ذهن استاد گذشته بود مکتب امام زمان(عج) تعیین میگردد. برپایی جلسه بمدت دو سال در منزل آقای لک استمرار مییابد و با استقبال و حضور نوجوانان از این جلسه، استاد مسکین در اندیشه گسترش فضای قرآنی و تشکیل شعباتی دیگر از مکتب امام زمان(عج)، دو جلسه نونهالان معصومیه و اتفاقیون را دایر مینمایند. ایشان در پی سفر به مشهد مقدس و آشنائی با جلسات چهاردهگانه حاج آقا عابدزاده، تشکیل چنین جلساتی در همدان را سرلوحه فعالیتهای خود قرار میدهند و در همان سفر به حرم امام رضا(ع) مشرف شده و دل مشغولی خود را با حضرت در میان میگذارند و حضرت را به عطش جوادشان قسم میدهند که از خداوند بخواهند تا توان صبر و غلبه بر مشکلات ناشی از راهاندازی جلسات را در آن دوره خاص زمانی به او عطا فرماید. در بازگشت از مشهدالرضا ایشان در اولین مرحله نام جلسه معصومیه را به نونهالان محمدیه و جلسه اتفاقیون را به علویه تغییر میدهند و سپس جلسات دیگری با نامهای مبارک فاطمیه، حسنیه، حسینیه، سجادیه، باقریه، جعفریه، کاظمیه، رضویه، تقویه، نقویه و عسکریه تشکیل میدهند و در نهایت در روز عید غدیر، نونهالان مهدیه مکتب امام زمان(عج) در منزل شهیدان حقگویان افتتاح می گردد. جلسات چهاردهگانه بطور سیار در منازل و مناطق مختلف شهر برگزار گردیده و اسناد رسمی باقیمانده و منتشر شده ساواک نشان می دهد، رژیم ستم شاهی نگران شکل گیری آنها بوده است و حتی نام بعضی از نوجوانان ۱۲-۱۳ ساله مکتب نیز در اسناد ساواک مندرج است. استاد مسکین طی این سالها با برنامهریزی، سازماندهی و نظارت و سرکشی به جلسات چهاردهگانه، آنان را در اداره بهتر و تداوم راه تشویق نموده و با بهرهگیری از روشها و شیوههای خاص خود که همواره مبتنی بر اخلاص و احترام به پویندگان قرآنی بوده است، نسبت به تربیت نسل قرآنی اقدام مینماید و با هدف پیوند مستمر با این هیئتها در جلسات عصر جمعه اقدام به آزمونهای ادواری نماز و قرآن از افرادی مینمودند که از جلسات چهاردهگانه صبح جمعه معرفی میشدند و در کنار آن همچنان به تربیت مربیان جدید نیز همت میگماشت تا هیچگاه خلاء ناشی از مهاجرت و ادامه تحصیل دانشگاهی مربیان یا اعزام به سربازی آنان احساس نشود. با توجه به جوهره ذاتی انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران که برمدار متدینین شکل گرفته بود انبوه شاگردان مکتب امام زمان (عج)، با احساس وظیفه در این خصوص حضوری فراگیر و موثر در همه عرصه های متصوره را داشتهاند تا آنجا که با تورق تعداد محدودی از دفاتر حضور و غیاب جلسات عصر جمعه، نام نورانی بیش از یکصد شهید والامقام شناسائی و مشاهده گردیده است و ناگفته پیداست خیل عظیمی از شهدا نیز در جلسات صبحهای جمعه نشو و نما داشته اند. شهیدان گرانقدری که امنیت و آبروی امروز ایران اسلامی رهین خون پاک و همت بلند آنان است. جوانان با شرفی نظیر شهید حسن ترک، حسن صوفی، رضا نوروزی ، اکبر فرجیانزاده، شهیدان حقگویان ، چیت سازیان و علی خوش لفظ که در تبعیت از ولی فقیه و نایب امام زمان خود و با تربیتی قرآنی در واپسین دقایق و لحظات حیات ظاهری، آیات فراگرفته در خصوص جهاد و شهادت را زمزمه میکردند تا شرنگ ناکامی را به کام دشمنان نشاندار بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفدا بچشانند و قلب ملت خویش را نیز با انوار نصرتهای الهی طمأنینه و آرامش بخشند- روحشان شاد. تعداد کثیری از همین شاگردان نیز در یاری رساندن به انقلاب اسلامی به زعامت امام خمینی(ره) در صحنههای مختلف حضوری شایسته داشته و بعد از پیروزی انقلاب در نهادهای برخاسته از آن، مراکز علمی، آموزشی و فرهنگی، دوایر دولتی و بازار منشاء خدمات بسیار بودند
استاد فرزانه آقای محمد رحیم مسکین در سال ۱۳۰۹ در همدان دیده به جهان گشود، پدرش مرحوم کریم مسکین از قاریان و ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت(س) بود. با وجود چنین پدری شوق قرائت قرآن و مداحی از کودکی در وجودشان مشتعل گردید. پس از آن بدنبال فراگیر نمودن فرهنگ قرآنی و تشکیل جلسه قرآن برای نونهالان و نوجوانان بودند تا اینکه اولین جلسه قرآنی را در مسجد پای گنبد همدان پایهگذاری نمودند. بدنبال مأموریت به تهران از جلسات متعدد از جمله جلسه مرحوم استاد سعیدی فیض برده و در ادامه با توصیه ایشان اداره جلسه مکتب علی(ع) را در تهران به عهده میگیرند. پس از مراجعت از تهران بدنبال بازگو کردن موضوع خوابی (رویای صادقه) توسط آقای ابوالقاسم لک، در ۲۳ ماه رمضان سال ۱۳۴۳ ه.ش. جلسه دعای سمات به توصیه استاد مسکین در منزل ایشان تشکیل و نام جلسه نیز که بطور ناخودآگاه از ذهن استاد گذشته بود مکتب امام زمان(عج) تعیین میگردد. برپایی جلسه بمدت دو سال در منزل آقای لک استمرار مییابد و با استقبال و حضور نوجوانان از این جلسه، استاد مسکین در اندیشه گسترش فضای قرآنی و تشکیل شعباتی دیگر از مکتب امام زمان(عج)، دو جلسه نونهالان معصومیه و اتفاقیون را دایر مینمایند. ایشان در پی سفر به مشهد مقدس و آشنائی با جلسات چهاردهگانه حاج آقا عابدزاده، تشکیل چنین جلساتی در همدان را سرلوحه فعالیتهای خود قرار میدهند و در همان سفر به حرم امام رضا(ع) مشرف شده و دل مشغولی خود را با حضرت در میان میگذارند و حضرت را به عطش جوادشان قسم میدهند که از خداوند بخواهند تا توان صبر و غلبه بر مشکلات ناشی از راهاندازی جلسات را در آن دوره خاص زمانی به او عطا فرماید. در بازگشت از مشهدالرضا ایشان در اولین مرحله نام جلسه معصومیه را به نونهالان محمدیه و جلسه اتفاقیون را به علویه تغییر میدهند و سپس جلسات دیگری با نامهای مبارک فاطمیه، حسنیه، حسینیه، سجادیه، باقریه، جعفریه، کاظمیه، رضویه، تقویه، نقویه و عسکریه تشکیل میدهند و در نهایت در روز عید غدیر، نونهالان مهدیه مکتب امام زمان(عج) در منزل شهیدان حقگویان افتتاح می گردد. جلسات چهاردهگانه بطور سیار در منازل و مناطق مختلف شهر برگزار گردیده و اسناد رسمی باقیمانده و منتشر شده ساواک نشان می دهد، رژیم ستم شاهی نگران شکل گیری آنها بوده است و حتی نام بعضی از نوجوانان ۱۲-۱۳ ساله مکتب نیز در اسناد ساواک مندرج است. استاد مسکین طی این سالها با برنامهریزی، سازماندهی و نظارت و سرکشی به جلسات چهاردهگانه، آنان را در اداره بهتر و تداوم راه تشویق نموده و با بهرهگیری از روشها و شیوههای خاص خود که همواره مبتنی بر اخلاص و احترام به پویندگان قرآنی بوده است، نسبت به تربیت نسل قرآنی اقدام مینماید و با هدف پیوند مستمر با این هیئتها در جلسات عصر جمعه اقدام به آزمونهای ادواری نماز و قرآن از افرادی مینمودند که از جلسات چهاردهگانه صبح جمعه معرفی میشدند و در کنار آن همچنان به تربیت مربیان جدید نیز همت میگماشت تا هیچگاه خلاء ناشی از مهاجرت و ادامه تحصیل دانشگاهی مربیان یا اعزام به سربازی آنان احساس نشود. با توجه به جوهره ذاتی انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران که برمدار متدینین شکل گرفته بود انبوه شاگردان مکتب امام زمان (عج)، با احساس وظیفه در این خصوص حضوری فراگیر و موثر در همه عرصه های متصوره را داشتهاند تا آنجا که با تورق تعداد محدودی از دفاتر حضور و غیاب جلسات عصر جمعه، نام نورانی بیش از یکصد شهید والامقام شناسائی و مشاهده گردیده است و ناگفته پیداست خیل عظیمی از شهدا نیز در جلسات صبحهای جمعه نشو و نما داشته اند. شهیدان گرانقدری که امنیت و آبروی امروز ایران اسلامی رهین خون پاک و همت بلند آنان است. جوانان با شرفی نظیر شهید حسن ترک، حسن صوفی، رضا نوروزی ، اکبر فرجیانزاده، شهیدان حقگویان ، چیت سازیان و علی خوش لفظ که در تبعیت از ولی فقیه و نایب امام زمان خود و با تربیتی قرآنی در واپسین دقایق و لحظات حیات ظاهری، آیات فراگرفته در خصوص جهاد و شهادت را زمزمه میکردند تا شرنگ ناکامی را به کام دشمنان نشاندار بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفدا بچشانند و قلب ملت خویش را نیز با انوار نصرتهای الهی طمأنینه و آرامش بخشند- روحشان شاد. تعداد کثیری از همین شاگردان نیز در یاری رساندن به انقلاب اسلامی به زعامت امام خمینی(ره) در صحنههای مختلف حضوری شایسته داشته و بعد از پیروزی انقلاب در نهادهای برخاسته از آن، مراکز علمی، آموزشی و فرهنگی، دوایر دولتی و بازار منشاء خدمات بسیار بودند
مکتب امام زمان (عج) (موسسه آموزشی) در محله پاسداران همدان و کوچه مکتب واقع شده است. این موسسه یکی از چهار موسسه آموزشی در محله پاسداران همدان میباشد و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی راحتیران و همچنین تهیه غذای کسری، نمایندگی مرکزی ایران رادیاتور، طباخی سیدحسن، فروشگاه حجاب النساء و حسینیه امام خمینی(ره) قرار گرفته است.