معبد هندوها (مکان دیدنی) در محله مرکز شهر بندرعباس و خیابان آیت الله بهشتی واقع شده است. این مکان یکی از سه مکان دیدنی در محله مرکز شهر بندرعباس میباشد و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی سیتی سنتر بندر عباس و همچنین اداره پست شهرستان بندر عباس، آش و حلیم پیاله، مرکز تجاری نگین خلیج فارس، دیجی کالا و گیلاس رایانه قرار گرفته است. همچنین با توجه به نظراتی که کاربران در اپلیکیشن نشان به این مکان دادهاند میتوان گفت این مکان یکی از مکانهای دیدنی خوب این منطقه میباشد.
آدرس، اطلاعات و موقعیت مکانی این مکان آخرین بار توسط اللهم عجل لولیک الفرج (شهریار سطح ۱۲ نشان) در تاریخ پنجشنبه 06 اردیبهشت ماه 1403 در اپلیکیشن نقشه و مسیریاب نشان بررسی و بهروز شدهاند. (چنانچه در اطلاعات ثبتشده یا موقعیت جغرافیایی معبد هندوها اشکالی مشاهده کردید میتوانید از طریق اپلیکیشن نشان نسبت به گزارش این اشکال اقدام کنید تا پس از بررسی نسبت به اصلاح آن اقدام شود)
شنبه | 09:00 تا 19:00 |
یکشنبه | 09:00 تا 19:00 |
دوشنبه | 09:00 تا 19:00 |
سهشنبه | 09:00 تا 19:00 |
چهارشنبه | 09:00 تا 19:00 |
پنجشنبه | 09:00 تا 19:00 |
جمعه | تعطیل است |
این معبد یکی از آثار منحصربهفردی است که از سوی تجار شهری به نام شیکار پور از غرب هند ساخته شد. زمانی که آنها بندر عباس را ترک کردند، بتهای معبد و طاقچه محراب را با خود بردند. این بنا پس از آن زمان کمکم مخروبه شد تا اینکه از طریق سازمان میراث فرهنگی در چند نوبت تحت تعمیر اساسی قرار گرفت.
7معبد هندوها یا پرستشگاه بُتِ گوران یکی از آثار تاریخی شهر بندرعباس در استان هرمزگان است که در مرکز این شهر قرار دارد. ساختمان این معبد، در سال ۱۳۱۰ (قمری) مقارن با ۱۲۶۷ خورشیدی در زمان حکومت محمدحسنخان سعدالملک حاکم وقت بندرعباس، از محل جمعآوری هدایای هندوها، توسط تجار هندی ساخته شدهاست. طرح این بنا از معماری پرستشگاههای هندی متأثر است. پیشینه ساختمان این معبد، در روزگار قاجار و در سال ۱۲۱۰ قمری و در روزگار فرمانروایی محمدحسنخان سعدالملک فرمانروای محلی بندرعباس ساخته شدهاست. هندوهای تاجر ساکن بندرعباس که معمولاً در گروههای ۷۰ تا ۸۰نفری بودند ابتدا مراسم عبادیشان را در کاروانسراها بجا میآوردند تا اینکه دو نفر به نامهای شول رام و دده رام پیشقدم میشوند و به عنوان بانی دست به خرید زمین و ساخت معبد در شمال بندرعباس آن روز میزنند. اسم این دو بانی و حتی سال احداث بنا که به سال سامبات هندی است روی کتیبهای مربوط به معبد و با خط هندی وجود داشتهاست. معبد بنای پرارزشی است، چون هم کتیبه دارد و هم معماران آن را از هند آورده بودند. پیروان مکتب برهمنی یعنی کسانی که به خدایان برهما، ویشنو و تسیوا باور دارند جمع بزرگی از ملت هندوستان را تشکیل میدهند. چنین پیداست که سبک معماری این معبد بر پایه باورمندی از خدایان ویشنو و شیوا پرستان شمال هندوستان بودهاست. "سه فرقه مهم میان هندوها عبارتاند از: ویشنوان (پرستندگان ویشنو)، شیوان (پرستندگان شیوا) و شاکتیان (پرستندگان الههٔ استوپاهای بودایی در محراب و تزیینات این معبد دیده میشود. مجسمههایی از برهما، شیوا و وشینو در این معبد بوده در راهروها چهار اتاق کوچک با طاقچه محل قرار دادن مجسمهها وجود دارد که محل عبادت برهمنان معبد بودهاست. گویا هندوها در سال ۱۳۴۴ از بندرعباس به هند بازمیگردند و مجسمه و بتها را با خود میبرند. این معبد یک اثر بسیار مهم در خطه جنوب است و بنای آن در ایران منحصر به فرد است. معماری پلان معبد مربع است و قسمت اصلی آن گنبدخانه است که دور تا دور راهروی سراسری دارد تا زائران دور معبد بگردند و زیارت کنند و در زیر گنبدخانه، بت اعظم را قرار میدادند. سبک معماری این گنبد را مقرنسهای پیرامونی آن نه تنها از دیگر گنبدهای موجود در سواحل خلیج فارس، بلکه از گنبدهای سراسر ایران متفاوت میسازد. طرح این بنا کاملاً از معماری معابد هندی متأثر است و تأثیر هنر اسلامی نیز در ساخت معبد چشمگیر است. ساختمان اتاق معبد و محراب در قسمت شمال معبد واقع شده و دور اتاق معبد نیز از طاقچه و قابهای کور ساخته شدهاست و دورتا دور اتاق معبد نیز ۴ راهرو وجود دارد که در گذشته زوار به دور آن زیارت میکردند. داخل راهروها حجرههای کوچکی است که برای طلبههای مکتب برهمنی در نظر گرفته شده و داخل برخی از اتاقها نقاشیهای مذهبی دیده میشود که یکی از مهمترین آنها خدای فلوتزن به نام کریشنا است. همچنین اطراف و در ۴ طرف گنبد حدود ۷۲ برجک مخصوص هندویی وجود دارد که در وسط گنبد میله بزرگی قرار گرفته که در حقیقت محور زمین و آسمان را نشان میدهد. از داخل راهرو غربی راه پلههای مارپیچی وجود دارد که به سمت بالا است و به بام معبد منتهی میشود که ساق معبد است و با جرزهای پس رونده که الهام از معماری ایرانی است تشکیل شدهاست که ۴ نورگیر در ۴ طرف این فضای چند ضلعی روی جرزها و جود دارد و گنبد عظیمی با لایههای ذوزنقهای و تزیینات آیین هندویی دیده میشود. در قسمت ضلع شرقی گنبد نیز تالار بزرگی وجود دارد که تالار اجتماعات بوده و در این تالار نقاشیهای مختلفی به چشم میخورد که هر کدام از آنها بیانگر فلسفه خاصی از اعتقادات مختلف مردم هند است. چگونگی ساخت دکتر فخری دانشپور پرور که ۶ سال روی این معبد تحقیق کرده میگوید: این معبد برای نیازهای هندوهای مقیم بندرعباس که ساخته شد که یکی از نقطههای مهم ارتباط فرهنگی و هنری میان ایران و هند است. هندوها پیروان مکتب برهمنی (کسانی که به خدایان برهما، ویشنو و تسیوا معتقدند) هستند و این معبد بنابر تحقیقات به عمل آمده متعلق به خدایان ویشنو است. در هند اغلب معابد برهمنی، سنگی است، معبد هندوها در بندرعباس طبق موقعیت جغرافیایی در زمان ساخت از لاشه سنگ، ملات گل و ساروج، سنگهای مرجانی خاک و گچهای ضخیم ماده و گچ لویی استفاده شدهاست.
7معبد هندوها در سال ۱۳۱۰ هجری قمری، در زمان حکومت محمد حسنخان سعدالملک حاکم وقت بندرعباس احداث شدهاست. این بنا از دوران قاجار محل عبادت هندوها در ایران بوده است. آئین هندو، دین هندی با بیش از شش هزار سال قدمت است و میلیون ها پیرو دارد که بعد از مسیحیت و اسلام ، به عنوان سومین دین بزرگ جهان محسوب می شود. زمانی از تاریخ، ایران و هند روابط تنگاتنگ سیاسی و فرهنگی داشتند که همین امر موجب شده بود تا چندین هندی در کشورمان ساکن شوند و در همین حین نیز با ازبک ها و عثمانی ها درگیر جنگ بودند که پرتغالی های به ایران وارد شدند و هرمز را تسخیر کردند، همین کار باعث گردید تا هندی های زیادی به ایران بیایند، حتی تا بعد از آزاد سازی هرمز نیز ادامه داشت. هندی ها که برای برگزاری مراسم مذهبی شان به کاروانسراها می رفتند، در نهایت ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﻧﺎﻡﻫﺎی ﺷﻮﻝ ﺭﺍﻡ ﻭ ﺩﺩﻩ ﺭﺍﻡ شروع به ساخت ﻣﻌﺒﺪی در بندرعباس کردند که نامشان نیز بر روی کتیبه آورده شده است. هزینه ساخت معبد نیز از طریق جمعآوری هدایای هندوها تامین شد و محلی ها این بنا را بت گوران نامیدند؛ زیرا آن موقع اهالی، هندی ها را گور یا گبر می خواندند. ﻣﺠﺴﻤﻪهای زیادی مانند اﺑﺮﻫﻤﺎ، ﺷﻴﻮﺍ ﻭ ﻭﺷﻴﻨﻮ در این معبد قرار داده شد و هندی ها مشغول عبادت بودند تا اینکه در سال ۱۳۴۴ هندی ها ایران را ترک کردند و این مجسمه ها را نیز با خودشان بردند و امروزه این معبد دیگر مانند قبل نیست و فقط به عنوان جاذبه گردشگری بندعباس شهرت دارد.در اتاق معبد چندین طاقچه و قاب ساخته شده و دور تا دور اتاق نیز ۴ راهرو وجود دارد و داخل راهروها نیز حجرههای کوچکی برای طلبههای مکتب برهمنی وجود داشته است. در داخل برخی از اتاقها هم نقاشیهای مذهبی دیده میشود که می توان به خدای فلوت زن به نام کریشنا اشاره کرد که جزو مهم ترین مجسمه هاست. راه پلههای مارپیچی نیز به سمت بالا و به بام معبد می رسد که ساق معبد نام دارد. ۴ نورگیر در ۴ طرف و گنبد عظیمی به شکل ذوزنقه و تزئینات مربوط به آیین هندویی هستند. همچنین در ۴ طرف گنبد، حدودا ۷۲ برجک مخصوص هندویی وجود دارد. در قسمت شرقی گنبد نیز تالار بزرگی وجود دارد که زمانی تالار اجتماعات بوده است. در این تالار نقاشیهای مختلفی خواهید دید که هر کدام از آنها بیانگر فلسفه خاصی است. با توجه به تغییرات آب و هوایی، ساختمان دچار تخریب شده که مرمتهایی نیز انجام گرفته است.
7معبد هندوها در سال ۱۳۱۰ هجری قمری، در زمان حکومت محمد حسنخان سعدالملک حاکم وقت بندرعباس احداث شدهاست. این بنا از دوران قاجار محل عبادت هندوها در ایران بوده است. آئین هندو، دین هندی با بیش از شش هزار سال قدمت است و میلیون ها پیرو دارد که بعد از مسیحیت و اسلام ، به عنوان سومین دین بزرگ جهان محسوب می شود. زمانی از تاریخ، ایران و هند روابط تنگاتنگ سیاسی و فرهنگی داشتند که همین امر موجب شده بود تا چندین هندی در کشورمان ساکن شوند و در همین حین نیز با ازبک ها و عثمانی ها درگیر جنگ بودند که پرتغالی های به ایران وارد شدند و هرمز را تسخیر کردند، همین کار باعث گردید تا هندی های زیادی به ایران بیایند، حتی تا بعد از آزاد سازی هرمز نیز ادامه داشت. هندی ها که برای برگزاری مراسم مذهبی شان به کاروانسراها می رفتند، در نهایت ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﻧﺎﻡﻫﺎی ﺷﻮﻝ ﺭﺍﻡ ﻭ ﺩﺩﻩ ﺭﺍﻡ شروع به ساخت ﻣﻌﺒﺪی در بندرعباس کردند که نامشان نیز بر روی کتیبه آورده شده است. هزینه ساخت معبد نیز از طریق جمعآوری هدایای هندوها تامین شد و محلی ها این بنا را بت گوران نامیدند؛ زیرا آن موقع اهالی، هندی ها را گور یا گبر می خواندند. ﻣﺠﺴﻤﻪهای زیادی مانند اﺑﺮﻫﻤﺎ، ﺷﻴﻮﺍ ﻭ ﻭﺷﻴﻨﻮ در این معبد قرار داده شد و هندی ها مشغول عبادت بودند تا اینکه در سال ۱۳۴۴ هندی ها ایران را ترک کردند و این مجسمه ها را نیز با خودشان بردند و امروزه این معبد دیگر مانند قبل نیست و فقط به عنوان جاذبه گردشگری بندعباس شهرت دارد.در اتاق معبد چندین طاقچه و قاب ساخته شده و دور تا دور اتاق نیز ۴ راهرو وجود دارد و داخل راهروها نیز حجرههای کوچکی برای طلبههای مکتب برهمنی وجود داشته است. در داخل برخی از اتاقها هم نقاشیهای مذهبی دیده میشود که می توان به خدای فلوت زن به نام کریشنا اشاره کرد که جزو مهم ترین مجسمه هاست. راه پلههای مارپیچی نیز به سمت بالا و به بام معبد می رسد که ساق معبد نام دارد. ۴ نورگیر در ۴ طرف و گنبد عظیمی به شکل ذوزنقه و تزئینات مربوط به آیین هندویی هستند. همچنین در ۴ طرف گنبد، حدودا ۷۲ برجک مخصوص هندویی وجود دارد. در قسمت شرقی گنبد نیز تالار بزرگی وجود دارد که زمانی تالار اجتماعات بوده است. در این تالار نقاشیهای مختلفی خواهید دید که هر کدام از آنها بیانگر فلسفه خاصی است. با توجه به تغییرات آب و هوایی، ساختمان دچار تخریب شده که مرمتهایی نیز انجام گرفته است.
7معبد هندوها رو تاجری از غرب هندوستان در بندرعباس ساخته و زمانی که از بندر عباس رفته بیشتر مجسمه ها،پول ها ، طلا ها و لباس های هندی رو با خود برده.بعد از رفتن تاجر معبد تبدیل به خرابه ای میشه،بعد از متوجه شدن داستان این معبد،مسئولین میراث فرهنگی ایران این معبد رو بازسازی میکنند و مجسمه ها،نقش و نگار ها و....رو برای ما به نمایش میذارن تا ما بتونیم این معبد رو ببینیم و بشناسیم من بسیار راضی بودم و خیلی جالب بود به شما هم توصیه میکنم برید و این مکان رو بازدید کنید
6معبد هندوهای بندر عباس یادگاری است از هندوهایی که بین سالهای ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴ خورشیدی ساکن این شهر بودند. بنای منحصربهفرد معبد جذابترین بخش آن محسوب میشود؛ بنایی که نمونه مشابه آن را در جای دیگری از کشور نمیتوان مشاهده کرد. این معبد که با نام پرستشگاه بتگوران نیز شهرت دارد، بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و امروزه یکی از مشهورترین جاهای دیدنی بندر عباس محسوب میشود.در کرانه شمالی قدیمیترین و اصلیترین خیابان و منطقه اداری و تجاری بندر عباس، معبد هندوها چشم هر تازهواردی را به خود جلب میکند. شیوه و سبک معماری این بنا، آدمی را به یاد معابد هندوها و هندوستان میاندازد. این معبد، معبد هندوها است نه گبرها؛ اما از آنجا که مردم قدیم بندر عباس، هندوهای مقیم این شهر را به نام گور یا گبر میشناختند، معبد نیز در زبان مردم بومی به پرستشگاه بتگوران شهرت یافته است و همچنان مردم محلی کموبیش آن را به همان نام میشناسند.این اثر ارزشمند در تاریخ ۱ اردیبهشت ۱۳۷۷ با شماره ثبتی ۱۹۹۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
5سلاممعبد هندوهای بندر عباس یه جای خیلی باحل و جالبه که اثار بسیار زیادی از قبیل مجسمه های الهگان هندو در اینجــا نگهداری میشود که دارای ارزش مادی و معنـــوی بسیــار زیادی میبــاشنـد اما جاب تاسف داره که کم لطفی های زیادی شده و اصلا رسیدگی نکردن و و اگه بازهم رسیدگی نشه متاسفانه به مرور زمــان این اثار بسیار با ارزش و تاریخی از بین خواهنـــد رفت باید کلا این محلش بازسازی و نوسازی بشه انشاالله
5معبد هندوها واقعا ارزش دیدن داره ولی مجسمه ها و بقیه چیز ها از قبل نیست وهندوها در سال 1326 که به هند رفتند وسایل هم با خود بردند
4معبد هندوها که با نام پرستشگاه بت گوران نیز شناخته میشود، یکی از بناهای تاریخی بندرعباس است که در خیابان امام خمینی این شهر، روبه روی بازار روز قرار دارد. این معبد در سال ۱۲۱۰ هجری قمری، در دوران حکومت محمدحسن خان اسعدالملک (حاکم وقت بندرعباس)از محل جمعآوری هدایای هندوها توسط تاجران هندی ساخته شده است. از سال ۱۳۰۰ شمسی تا ۱۳۴۴، برخی از هندوها در بندرعباس سکوت داشته و تجارت میکردند. این معبد برای نیازهای آنها ساخته شد و آن را میتوان یکی از نقاط مهم ارتباط فرهنگی و هنری بین ایران و هند برشمرد. این بنا با تمامی بناهای تاریخی بندرعباس تفاوت دارد و در همان ابتدا نظر هر گردشگری را به خود جلب میکند. طرح ساختمان معبد هندوها کاملا از پرستشگاههای هندی الهام گرفته شده و از لاشه سنگ، ملات گل و ساروج، سنگهای مرجانی خاک و گچهای ضخیم ماده و گچ لویی ساخته شده است. در سال ۱۳۷۷ توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با شماره ۱۹۹۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
4بلیط ورودی نفری 30هزار تومان است و بنظر من جای خوبی است
3بلیت ورودی نفری ۳۰ هزار تومان می گیرند که به گفته کسی که کارت می کشید تا دیروز ۵ هزار تومان بوده. با این قیمت بلیت ارزش دیدن نداره
3معبد هندوها در سال 1267 تاسیس شده و تا سال ۱۳۴۴ استفاده میشده،قاجاری هست و تا دوره پهلوی دوم استفاده میشده،هندی های ساکن بندر که مذهب هندو داشتن ازش استفاده می کردند.دو ساختمان دارد یکی خود معبد هست.یک ساختمان دیگه هم موزه هست.ورودی هم چهار هزآر تومان هست.معماری منحصر به فردی دارد
3یکی از قدیمیترین جاذبه های گردشگری بندرعباس. کافه گالری گلستان هم مکان زیبا و آرامی در حیاط شمالی آن واقع شده
3مکان تاریخی زیبایی هست که جدیدا دسترسی برای مردم جهت بازدید راحت تر شده است .
3یه مکان تاریخی تو دل بندر این محل بازسازی شده ولی آثار تاریخی اون دوران هندها نگه داری می شه
3خوب بود
2نیاز به رسیدگی داره
1جای تاریخ خوبی و مقداری اطلاعات مربوط به این بنا و کسانی که از محل برای دعا ونیاش مورد استفاده قرار می دادند گفته شود که پیروان این مذهب یا دین مثل ما مسلمانان که بیشتر اموات خود را در اطراف مساجد و زیارتگاه ها دفن میکنن این پیروان اموات خود را می سوزاندن در بندرعباس مکان سوزاندن امواتشان رودخانه فصلی که در حال حاضر در وسط شهر قرار گرفته این مکان معروف به ((خور گورسوزان)) بود که از یادها رفته است که کسی مکان ذکر شده در ارتباط با این عبادگاه میباشه .....با تقدیم احترام زارعی
1متاسفانه ساعت بازدید رعایت نمیشود، ساعت ۹صبح رفتم بسته بود هنوز
1چه جالب
1یکی از قدیمی ترین جاذبه های این جاست
1یکی از مکان های تاریخی هست و برای تمام عموم رایگان می باشد
1عالی
1جای جالبه. اما متاسفانه بهش نمیرسن و یه مکان مخروبه تبدیل داره میشه. بلیطش 2. 5تومن هست و نزدیک بازار هست و ارزش بازدید داره
1کنیسه و معبد هندوها، در محله مرکز شهر بندرعباس و نزدیکی بازار بزرگ هرمزگان هست،مکان زیبا برای بهاراتی ها و یهودی هاست، پیراشکی فروشی کنار معبد هم پیراشکی های خوبی داره
1خیلی جای باحالی بود تو این سبک تو ایران چیزی ندیده بودم
1جای قشنگی بود
عالی
جمعه ها بازه؟
جای تاریخی است ولی هیچ چیز تعجب آور و یا خاص باشد ندارد
معبد هندو ها خیلی زیباست
معبد هندوهای بندر عباس یادگاری است از هندوهایی که بین سالهای ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴ خورشیدی ساکن این شهر بودند. بنای منحصربهفرد معبد جذابترین بخش آن محسوب میشود؛ بنایی که نمونه مشابه آن را در جای دیگری از کشور نمیتوان مشاهده کرد. این معبد که با نام پرستشگاه بتگوران نیز شهرت دارد، بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و امروزه یکی از مشهورترین جاهای دیدنی بندر عباس محسوب میشود.
ایران هم از نظر تنوع ادیان و مذاهب دست کمی از هند نداره،
یه گوشه اش صنایع دستی و یه گوشه دیگه صنایع حصیری و یه گوشه دیگه اش حنا میکنن. مجسمه بودا هنوز هست و وسایل هندی های مقیم بندر هم هنوز نگه داری میکنن. معبد هندوها چشم هر تازهواردی را به خود جلب میکند. شیوه و سبک معماری این بنا، آدمی را به یاد معابد هندوها و هندوستان میاندازد. این معبد، معبد هندوها است نه گبرها؛ اما از آنجا که مردم قدیم بندر عباس، هندوهای مقیم این شهر را به نام گور یا گبر میشناختند، معبد نیز در زبان مردم بومی به پرستشگاه بتگوران شهرت یافته است و همچنان مردم محلی کموبیش آن را به همان نام میشناسند
بسیار دیدنی و باصفا با طبیعت و درخت و گلهای زیبا
دیدنش خالی از لطف نیست.پیشنهاد میشه از بازار های اطرافش دیدن کنید
معبد هندوها یا پرستشگاه بت گوران در سال 1310 توسط تجار هندی که گویا رفت و آمد زیادی به بندر عباس داشتند ساخته شده است. در حال حاضر این مکان تبدیل به موزه شده است. کل مجموعه شامل ساختمان اصلی معبد و پرستشگاه است که در ساختمان معبد مجسمه خدایان هندی را میتوانید ببینید و در قسمت دیگر اشیا هندوها که شامل کتاب و اشیا تزئینی و .. می شود. حیاط بزرگ و سرسبزی دارد که جای نشستن هم داشت. چیز خیلی خاصی شاید در این معبد برای دیدن پیدا نکنید مخصوصا اگر قبلا مشابه این معابد را در هند دیده باشید زیاد توجه تان را جلب نخواهد کرد.
خیلی خوبه
مکان معبد هندو ها دارای نقش و طراحی قشنگی هست و دیدنش ارزش داره یکبار
جای دیدنی و زیبایی هست ولی اصلا بهش رسیدگی نکردن و جا داره بازسازی و مرمت بشه، مجسمه ها و الهه های هندی رو میتونین ببینین ولی پیشنهاد میدم بعد کرونا و در فصل سرد برید