مسجد
مسجد قرآن و عترت شهرقائم واقع در کوچه ۱۳ شهرقائم (بلوار شهید کبیری) که از کوچه ۴۵ شهید کلهری هم راه دارد. اکثر نمازگزاران، امام جماعت، مکبر و بانی مسجد و حسینیه، افغانستانی هستند. بانی، حاج شیخ محمدعلی نظری است که حسینیه نظری مسجد به نام اوست و عکسش بزرگ در مسجد دیده می شود. عکس شهدا، روی یک بنر سرتاسری است و وسط آن نوشته شده آبروهای محله، زیر آن نوشته شده پایگاه مقاومت بسیج شهدای شهرقائم و سمت چپ پایین عکس ها هم نوشته شده هیئت شهداء و مدافعان حرم (فاطمیون قم) چند نفری انگشت شمار، ایرانی هستند. مسجد کاملا محلی است، از سنین مختلف، نمازگزار وجود دارد واین خیلی عالی است. دیوارها تا ارتفاع یک وشصت سنگ است ولی بقیه آن گویا که هنوز کار نمای داخلی مسجد تمام نشده است، چون برای بقیه دیوار و سقف، فقط آستری از گچ کشیده شده، پرچمی در جهت قبله کنار منبر نرده فلزی وجود دارد که نام مسجد را نوشته و سال ۱۳۷۸ را درج کرده که احتمالا سال تاسیس مسجد است. مسجد دو ستون در وسط دارد با نمایی شبیه دیوارها و یک نیم طبقه دوم دارد با یک سوم مساحت شبستان اصلی که در آن قفسه چیده اند. فرش ها و پشتی ها رنگ و وارنگ و کهنه و نو هستند. قبله مایل است. جمع مصلین، دلنشین و فضا، بی ریا و بی تکلف است. تنها قرتی جمع، من هستم با شلوار و ژاکت لی گشاد! البته لباس کار است و آرم و اسم شرکت خورده ولی در کل شیک است. خنک کردن مسجد و سیستم سرمایش آن با کولرهای آبی پشت پنجره هاست. از سیستم گرمایش هم جز سوراخ های دودکش، چیزی دیده نمی شود. هوای مسجد توی آخرین غروب های پاییز، سرد است. حاج آقا دارد سخن می راند ولی کسی چای نمی دهد، حاج آقای افغانستانی با لهجه تهرانی دارد درباره شیخ بافقی، رضاخان و صبر برای مستمعین غالبا افغانستانی صحبت می کند. هم بچه ها نشسته اند هم پیرمردها، چای و پذیرایی هم اصلا ندارند. پوسترهایی از بمبگذاری در مساجد شیعیان افغانستان بر در و دیوار مسجد هست که روی آنها نوشته از حادثه مسجد امام زمان دشت برچی ۱۳۹۵ تا حادثه مسجد امام زمان پلخمری بغلان ۱۴۰۲
عالی
مسجد قرآن و عترت (مسجد) در محله شهر قائم قم و خیابان ۱۳ واقع شده است. این مکان یکی از شش مسجد در محله شهر قائم قم میباشد و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی ارزانسرای سادات شعبه قم و همچنین شیرینی گل نرگس، فروشگاه نگین، نان داغ کباب داغ شفیعی، کتابخانه عمومی ریحانه النبی و مسجد حضرت ولیعصر (عج) قرار گرفته است.