نقشه نمای شب
layersلایه‌های نقشه
©OpenStreetMap Contributors©Neshan
cursor
شمال
کنترل بزرگنمایی نقشه
نمایش موقعیت من

عکس امامزاده سید محمد سلطان سبزپوش اشکفتک
place icon

امامزاده سید محمد سلطان سبزپوش اشکفتک

محل عبادت

4/1
14 رای
به این مکان نظر و امتیاز دهید

نظرات برگزیده امامزاده سید محمد سلطان سبزپوش اشکفتک

  • reza
    reza
    1400/06/02
    • گزارش نظر

    خوبه و فضای سرسبز و جذابی داره اما بهش خیلی رسیدگی نمیشه


  • h
    h
    1400/03/10
    • گزارش نظر

    عالی هست ولی خرابه اگه کامل دوباره ساخته بشه و سرسره های بزرگ را باز بیارن هفت ستاره هم کمه شه


  • شیروانی پور فیل آبادی
    شیروانی پور فیل آبادی
    1400/11/11
    • گزارش نظر

    امامزاده محمد ابوطالب معروف به «سلطان سبزه‌پوش» واجب التعظیم در زمین‌های کشاورزی اشکفتک مدفون است. گفته می‌شود که وی در سال 382 هجری قمری متولد شده و در نیمه نخست قرن پنجم هجری در این منطقه وفات یافته است. نسب شریف امامزاده محمد مدفون در روستای اشکفتک با هشت واسطه یا به روایتی یازده واسطه به امام سجّاد میرسد وی سیّدی جلیل‌القدر، عظیم‌الشان و بسیار بزرگوار بود. او مکنّی به ابوطالب و مشهور به سلطان محمد و معروف به سلطان سبزه‌پوش است. جدّ بزرگوار او سیّد احمد بروجردی، از بزرگان سادات جبل به شمار می‌آمد که به جهت سکونت در بروجرد به احمد بروجردی خوانده می‌شده است. در اواخر قرن چهارم هجری فرزندان سید احمد بروجردی در شهرهای جبل من‌جمله بروجن و نواحی آن پراکنده شدند که یکی از آنان محمّد بن احمد، مکنی به ابوطالب است که ابتدا به دینور مهاجرت نمود و سپس به همراه فرزندش احمد به بروجن آمد و در این شهر رحل اقامت افکند. احمد بن محمد بن احمد بروجردی، در بروجن صاحب فرزندی بنام حسن شد که سیّدی جلیل‌القدر و عظیم‌الشان بود، او یک فرزند به نام ابوطالب داشت که در برخی از منابع به عنوان سیّد ابوطالب یاد شده است. سیّد ابوطالب صاحب فرزندی به‌نام سیّد محمّد بود که زیاده با حشمت و بزرگوار و سیدی جلیل‌القدر بود. او به جهت ریاست معنوی بر منطقه جبل و به ویژه شهر بروجن و نواحی آن به سلطان سیّد محمد مشهور گشت و صاحب فرزند با کمال و فاضلی بود که نامش ابوطالب زین الدّین و ملقّب به اعجمی بود. خاندان سلطان سید محمد به جهت زهد و تقوی از سر آمدان عصر خویش به شمار می‌رفتند و از نقباء اشراف منطقه‏ی جبل، دینور، بروجن و بروجرد بودند. متأسّفانه در منابع موجود از تاریخ وفات و نام همسر سید محمد به درستی ذکر نشده است، اما با وجود واسطه‌ها در نسب شریف او می‌توان حدس زد که آن جناب در نیمه نخست قرن پنجم هجری در این منطقه وفات یافته است. برخی احتمال داده‌اند که علت ملقّب شدن این امامزاده به سبزه پوش بدان جهت است که آن حضرت در سال 382 ه.ق بدنیا آمده است. زیرا کلمه‏ی سبزه پوش طبق حروف ابجد با تبدیل پ به ب سال 382 ه.ق به دست می‌آید. هرچند مقبره امامزاده در زمین‌های کشاورزی اشکفتک قرار گرفته است، لیکن اهالی هر سه قریه نسبت به امامزاده ارادت خاصی دارند.شالوده بنا از سنگ لاشه، گل، خشت و چوب است. ظاهراً در ابتدا یک چهارطاقی مفرد متعلق به دوره صفویه بوده که در سالیان بعد شبستان نیز به آن ملحق شده است. بقعه در چهار جهت صفه کوتاهی دارد و در هر زاویه یک طاق‌نما تشکیل شده و سپس بقعه از مربع به دایره مبدل گشته و گنبد عرق‌چینی به قطر 4 و ارتفاع بیش از 2 متر بر آن استوار شده است. کف تا یک متر از اتاق مرقد را موزاییک و با سنگ مرمر پوشش داده‌اند و الباقی بنا گچ و به رنگ سبز نقاشی شده است امامزاده محمد معروف به سلطان سبزه‌پوش در بین سه قریه چالشتر، اشکفتک و مهدیه واقع در غرب شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری مدفون است. طبق روایات این امامزاده واجب التعظیم نسبش با یازده واسطه (و به روایتی با هشت واسطه) به امام سجاد علیه السلام می‌رسد. مردم این منطقه الفتی دیرینه با این بزرگوار دارند و این مکان را به یک جایگاه تفریحی و زیارتی مبدل ساخته‌اند، و از آن‌جا که اعتقاد عمیقی به کرامات ایشان دارند به واسطه‌ی این بزرگوار حاجات خود را از خدای متعال خواسته و نذورات خود را در این مکان مقدس ادا می‌کنند. بنای این امامزاده بنا به روایات دو بار تجدید بنا شده است: یک بار در زمان صفویه و بار دوم در سال‌های اخیر. این بزرگوار دارای کرامات زیادی است و مردم اعتقاد خاصی به این بزرگوار داشته و دارند. نمونه‌های زیادی از باورهای عمیق معنوی و شفا یافتن بیماران بدحال بین مردم این منطقه نقل می‌شود. در حال حاضر نه تنها مقبره امامزاده سلطان سبزه‌پوش میعادگاه عاشقان است، بلکه اهالی منطقه و استان ضمن زیارت، به انجام مراسم مذهبی مانند سینه‌زنی هیئت‌های عزاداری سالار و سرور شهیدان ـ حضرت امام حسین علیه السلام، پخت و پز و نذر و نیاز می‌پردازند. از این رو، محوطه امامزاده که در سالیان اخیر صفا و آرامشی درخور پیدا کرده است، همواره میزبان میهمان‌های محلی و غیر محلی است که در آن‌جا علاوه بر زیارت به استراحت می‌پردازند.


  • shad
    shad
    1400/02/14
    • گزارش نظر

    امامزاده سید محمد سلطان سبزپوش از نوادگان امام موسی کاظم اشکفتک وسط یک دشت بی‌نظیر.


  • sha.sa_22
    sha.sa_22
    1400/01/02
    • گزارش نظر

    امامزاده سید محمد سلطان سبزپوش اشکفتک امامزاده زیبا و باصفایه و الان در حال نوسازیه

به این مکان نظر و امتیاز دهید

نظرات درباره‌ی امامزاده سید محمد سلطان سبزپوش اشکفتک

  • ارشیا احمدی اشکفتکی
    ارشیا احمدی اشکفتکی
    1403/08/16
    • گزارش نظر

    عالی و خوشگل


  • کاربر نشان
    کاربر نشان
    1402/11/22
    • گزارش نظر

    عالی


  • پارسامهر
    پارسامهر
    1402/01/06
    • گزارش نظر

    ان‌شاءالله زودتر ساختمان آن بازسازی بشه‌. فضای آرامش بخشی داره.


  • shad
    shad
    1400/02/14
    • گزارش نظر

    امامزاده سید محمد سلطان سبزپوش از نوادگان امام موسی کاظم اشکفتک وسط یک دشت بی‌نظیر.


  • reza
    reza
    1400/06/02
    • گزارش نظر

    خوبه و فضای سرسبز و جذابی داره اما بهش خیلی رسیدگی نمیشه


  • کاربر نشان
    کاربر نشان
    1399/12/07
    • گزارش نظر

    این امامزاده جد ماست


  • شیروانی پور فیل آبادی
    شیروانی پور فیل آبادی
    1400/11/11
    • گزارش نظر

    امامزاده محمد ابوطالب معروف به «سلطان سبزه‌پوش» واجب التعظیم در زمین‌های کشاورزی اشکفتک مدفون است. گفته می‌شود که وی در سال 382 هجری قمری متولد شده و در نیمه نخست قرن پنجم هجری در این منطقه وفات یافته است. نسب شریف امامزاده محمد مدفون در روستای اشکفتک با هشت واسطه یا به روایتی یازده واسطه به امام سجّاد میرسد وی سیّدی جلیل‌القدر، عظیم‌الشان و بسیار بزرگوار بود. او مکنّی به ابوطالب و مشهور به سلطان محمد و معروف به سلطان سبزه‌پوش است. جدّ بزرگوار او سیّد احمد بروجردی، از بزرگان سادات جبل به شمار می‌آمد که به جهت سکونت در بروجرد به احمد بروجردی خوانده می‌شده است. در اواخر قرن چهارم هجری فرزندان سید احمد بروجردی در شهرهای جبل من‌جمله بروجن و نواحی آن پراکنده شدند که یکی از آنان محمّد بن احمد، مکنی به ابوطالب است که ابتدا به دینور مهاجرت نمود و سپس به همراه فرزندش احمد به بروجن آمد و در این شهر رحل اقامت افکند. احمد بن محمد بن احمد بروجردی، در بروجن صاحب فرزندی بنام حسن شد که سیّدی جلیل‌القدر و عظیم‌الشان بود، او یک فرزند به نام ابوطالب داشت که در برخی از منابع به عنوان سیّد ابوطالب یاد شده است. سیّد ابوطالب صاحب فرزندی به‌نام سیّد محمّد بود که زیاده با حشمت و بزرگوار و سیدی جلیل‌القدر بود. او به جهت ریاست معنوی بر منطقه جبل و به ویژه شهر بروجن و نواحی آن به سلطان سیّد محمد مشهور گشت و صاحب فرزند با کمال و فاضلی بود که نامش ابوطالب زین الدّین و ملقّب به اعجمی بود. خاندان سلطان سید محمد به جهت زهد و تقوی از سر آمدان عصر خویش به شمار می‌رفتند و از نقباء اشراف منطقه‏ی جبل، دینور، بروجن و بروجرد بودند. متأسّفانه در منابع موجود از تاریخ وفات و نام همسر سید محمد به درستی ذکر نشده است، اما با وجود واسطه‌ها در نسب شریف او می‌توان حدس زد که آن جناب در نیمه نخست قرن پنجم هجری در این منطقه وفات یافته است. برخی احتمال داده‌اند که علت ملقّب شدن این امامزاده به سبزه پوش بدان جهت است که آن حضرت در سال 382 ه.ق بدنیا آمده است. زیرا کلمه‏ی سبزه پوش طبق حروف ابجد با تبدیل پ به ب سال 382 ه.ق به دست می‌آید. هرچند مقبره امامزاده در زمین‌های کشاورزی اشکفتک قرار گرفته است، لیکن اهالی هر سه قریه نسبت به امامزاده ارادت خاصی دارند.شالوده بنا از سنگ لاشه، گل، خشت و چوب است. ظاهراً در ابتدا یک چهارطاقی مفرد متعلق به دوره صفویه بوده که در سالیان بعد شبستان نیز به آن ملحق شده است. بقعه در چهار جهت صفه کوتاهی دارد و در هر زاویه یک طاق‌نما تشکیل شده و سپس بقعه از مربع به دایره مبدل گشته و گنبد عرق‌چینی به قطر 4 و ارتفاع بیش از 2 متر بر آن استوار شده است. کف تا یک متر از اتاق مرقد را موزاییک و با سنگ مرمر پوشش داده‌اند و الباقی بنا گچ و به رنگ سبز نقاشی شده است امامزاده محمد معروف به سلطان سبزه‌پوش در بین سه قریه چالشتر، اشکفتک و مهدیه واقع در غرب شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری مدفون است. طبق روایات این امامزاده واجب التعظیم نسبش با یازده واسطه (و به روایتی با هشت واسطه) به امام سجاد علیه السلام می‌رسد. مردم این منطقه الفتی دیرینه با این بزرگوار دارند و این مکان را به یک جایگاه تفریحی و زیارتی مبدل ساخته‌اند، و از آن‌جا که اعتقاد عمیقی به کرامات ایشان دارند به واسطه‌ی این بزرگوار حاجات خود را از خدای متعال خواسته و نذورات خود را در این مکان مقدس ادا می‌کنند. بنای این امامزاده بنا به روایات دو بار تجدید بنا شده است: یک بار در زمان صفویه و بار دوم در سال‌های اخیر. این بزرگوار دارای کرامات زیادی است و مردم اعتقاد خاصی به این بزرگوار داشته و دارند. نمونه‌های زیادی از باورهای عمیق معنوی و شفا یافتن بیماران بدحال بین مردم این منطقه نقل می‌شود. در حال حاضر نه تنها مقبره امامزاده سلطان سبزه‌پوش میعادگاه عاشقان است، بلکه اهالی منطقه و استان ضمن زیارت، به انجام مراسم مذهبی مانند سینه‌زنی هیئت‌های عزاداری سالار و سرور شهیدان ـ حضرت امام حسین علیه السلام، پخت و پز و نذر و نیاز می‌پردازند. از این رو، محوطه امامزاده که در سالیان اخیر صفا و آرامشی درخور پیدا کرده است، همواره میزبان میهمان‌های محلی و غیر محلی است که در آن‌جا علاوه بر زیارت به استراحت می‌پردازند.


  • کاربر نشان
    کاربر نشان
    1401/02/07
    • گزارش نظر

    امامزاده ای باصفا و زیبا


  • کاربر نشان
    کاربر نشان
    1400/07/17
    • گزارش نظر

    امامزاده محلی هست و فعلا دارند می سازند. محوطه برای بچه ها، وسایل بازی دارد.


  • h
    h
    1400/03/10
    • گزارش نظر

    عالی هست ولی خرابه اگه کامل دوباره ساخته بشه و سرسره های بزرگ را باز بیارن هفت ستاره هم کمه شه

تصاویر امامزاده سید محمد سلطان سبزپوش اشکفتک

    • ۳ سال پیش
      عکس امامزاده سید محمد سلطان سبزپوش اشکفتک
    • ۳ سال پیش
      عکس امامزاده سید محمد سلطان سبزپوش اشکفتک
    • ۳ سال پیش
      عکس امامزاده سید محمد سلطان سبزپوش اشکفتک
    • ۳ سال پیش
      عکس امامزاده سید محمد سلطان سبزپوش اشکفتک
    • ۳ سال پیش
      عکس امامزاده سید محمد سلطان سبزپوش اشکفتک
    • ۳ سال پیش
      عکس امامزاده سید محمد سلطان سبزپوش اشکفتک
    • ۳ سال پیش
      عکس امامزاده سید محمد سلطان سبزپوش اشکفتک
    • ۳ سال پیش
      عکس امامزاده سید محمد سلطان سبزپوش اشکفتک

درباره‌ی امامزاده سید محمد سلطان سبزپوش اشکفتک

امامزاده سید محمد سلطان سبزپوش اشکفتک (محل عبادت) در چهارمحال و بختیاری، شهرستان شهرکرد و جاده امامزاده واقع شده است. و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی پارک امامزاده محمد سلطان سبزه پوش، پارک بازی کودکان امامزاده و سرویس بهداشتی عمومی امامزاده قرار گرفته است. همچنین با توجه به نظراتی که کاربران در اپلیکیشن نشان به این مکان داده‌اند می‌توان گفت این مکان یکی از محل‌های عبادت خوب این منطقه می‌باشد.