آرامگاه - باز است : ۸ تا ۲۳
ساعت کاری: باز است - ۸ تا ۲۳
به لحاظ جغرافیایی آرامگاه در جنوب شرقی شهر نیشابور واقع شده است. این آرامگاه در فاصله ۶.۵کیلومتری در جاده نیشابور مشهد در سمت شرق خودنمایی میکند. فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری در سال ۵۴۰ هجری زاده شد. عطار در کدکن، یکی از بخشهای تربیت حیدریه امروزی، دیده به جهان گشود. قریحه عطار در کودکی شکوفا شد و شاعری آغاز کرد. دوران کودکی عطار همراه با جنگهای خونین و بلاهای خانمانسوز بود. به همین دلیل درداندیشی و مرگ در آثار این عارف پرآوازه پارسی بازتاب چشمگیری دارد. همانگونه که حتماً حدس زدهاید، عطار، عطاری میکرد. پدر وی از حرفه داروسازی روزگار میگذراند تا عطاری به حرفه آباواجداری این خاندان تبدیل شود. عطار بهرغم اینکه ذوق سرشاری در شاعری داشت و از عرفان هم لذت میبرد، شغل خود را رها نکرد. او این حرفه را تا نیمه عمر ادامه داد. در این بین روزگار برنامههای دیگری برای عطار در سر داشت و اتفاق جالبی وی را شوریدهسر کرد. از آنجایی که شنیدن این اتفاق خالی از لطف نیست، اجازه دهید با هم ببینیم دلیل شوریدگی عطار چه بود؟ از قرار معلوم دریشی از دکان عطار میگذرد و چندین بار به وی میگوید «به خاطر خدا کمک کنید»؛ اما عطار گرم کارهای خودش بود و به این درویش محل نمیگذارد. درویش به عطار میگوید تو که تا این اندازه سرگرم کار دنیا هستی، چگونه میخواهی دنیا را ترک کنی؟ عطار بدون توجه به درویش پاسخ میدهد همانگونه که تو از دنیا میروی. این سخن عطار به درویش گران میآید و میگوید تو همانند من میتوانی بمیری؟ عطار بدون درنگ پاسخ میدهد بله. در این لحظه درویش کاسه چوبی که در دست داشت را زیر سر میندهد و اللهگویان جان به جانآفرین تقدیم میکند. عطار با مشاهده این اتفاق جامه میدرد و شوریدهسر میشود. عطار نیشابوری در اواسط عمر دست از دنیا میشوید و به خدمت عارفی با نام رکنالدین در میآید. او در محضر این عارف، آب توبه روی سرش میریزد و کسوت عارفان را در پیش میگیرد. سپس بر اساس رسم سالکان، راهی سفر مکه میشود. او با عرفای مشهور آن زمان دیدار میکند. در نهایت در نیشابور رحل اقامت میگزیند. به دنبال حمله مغولها شیشه عمر وی ترک بر میدارد. این عارف و شاعر برجسته در میدان نبرد با دژخیمان جان خود را از دست میدهد تاریخ دقیق مرگ وی مشخص نیست؛ اما گفته میشود حکیم عطار نیشابوری در سالهای ۶۲۷ یا ۶۳۲ هجری قمری چهره در نقاب خاک کشیده است. در کنار این آثار، مقبره عطار را نیز بهعنوان یکی از بناهای تاریخی و دیدنی نیشابور میشناسیم. ناگفته پیداست مقبرهای که این روزها میبینیم در گذر زمان تغییرات زیادی نسبت به اولین بنای یادبود عطار داشته است. مقبره عطار در ابتدا بنایی محقر بود که تاریخ ساخت آن به روزهای پایانی دوران تیموریان باز میگشت. از دوران تیموریان تا سده نهم هجری، مقبره عطار شکلوشمایل سادهای داشت. در نهایت امیر علیشیر نوایی، وزیر کاردان سلطان حسین بایقرا، در سده نهم هجری فرمان ساخت آرامگاهی باشکوه را برای عطار صادر میکند. به لطف آبوهوای خوش نیشابور، این آرامگاه به منطقهای سرسبز و دلگشا تبدیل میشود. آرامگاه فعلی که شاهد آن هستیم، ماحصل دوران قاجار است. از قرار معلوم در دوران پادشاهی محمدعلی شاه قاجار، فردی با نام نیرالدوله بهعنوان والی خراسان منصوب میشود. مسیر نیرالدوله به مقبره عطار میافتد و پس از سیاحت در این منطقه، فرمان میدهد تا بقعهای باشکوه بر مزار عطار بنا کنند. در این بین از قضای روزگار دوران پادشاهی قاجار به پایان میرسد و والی خراسان در بازسازی مقبره عطار ناکام میماند مقبرهای که امروزه در آرامگاه میبینیم، سازهای زیباست که در دوره پهلوی دوم کاملاً مرمت شده است. این مقبره در دهه ۷۰ نیز بازسازی شد تا جای خود را به عنوان یکی از جاهای دیدنی نیشابور حفظ کند. مقبرهای که امروزه در آرامگاه مشاهده میکنیم، سازهای هشتضلعی است که سقف گنبدیشکل دارد. همانند دیگر مقبرههای اسلامی، کاشیکاریهای زیبایی در دیوارههای بیرونی مقبره خودنمایی میکند. در این کاشیکاریها نمایی از گلوبلبل و نقوش هندسی به چشم میخورد. کتیبههای زیبای کوفی نیز روی دیوارههای مقبره نگاشته شده است. این مقبره ۴ در ورودی دارد. ستون بزرگی با ارتفاع ۳ متر در داخل آرامگاه، استحکام این سازه را تضمین میکند. محل دفن عطار در وسط این بقعه قرار گرفته استمزار عطار با سنگ سیاهرنگی مزین شده است. اشعاری با خط زیبای ثلث روی این سنگ حکاکی شده و دیوارههای گچی اطراف مقبره را پوشانده است. سنگ مزار عطار در حالت عمودی قرار دارد و اشعاری روی آن نگاشته شده است. فردی با نام قاضیالقضاه یحیی بنصاعد، سنگ مزار و مقبره فعلی عطار را ساخته استعطار بهرغم اینکه ذوق سرشاری در شاعری داشت و از عرفان هم لذت میبرد، شغل خود را رها نکرد. او این حرفه را تا نیمه عمر ادامه داد. در این بین روزگار برنامههای دیگری برای عطار در سر داشت و اتفاق جالبی وی را شوریدهسر کرد. از آنجایی که شنیدن این اتفاق خالی از لطف نیست، اجازه دهید با هم ببینیم دلیل شوریدگی عطار چه بود؟تاریخ دقیق مرگ وی مشخص نیست؛ اما گفته میشود حکیم عطار نیشابوری در سالهای ۶۲۷ یا ۶۳۲ هجری قمری چهره در نقاب خاک کشیده است. در کنار این آثار، مقبره عطار را نیز بهعنوان یکی از بناهای تاریخی و دیدنی نیشابور میشناسیم. ناگفته پیداست مقبرهای که این روزها میبینیم در گذر زمان تغییرات زیادی نسبت به اولین بنای یادبود عطار داشته است. مقبره عطار در ابتدا بنایی محقر بود که تاریخ ساخت آن به روزهای پایانی دوران تیموریان باز میگشت
محوطه زیبایی دارد اما خدمات و سرویس دهی ضعیفی دارد و بوفه خوراکی و محل پذیرایی ندارد. سرویس بهداشتی مناسب نیست ولی محوطه و مقبره عطار و کمال الملک زیبا و دیدنی ست
ی شهر تاریخی بنام نیشابور،وقتی داشتیم از مشهدبرمی گشتیم از سمت نیشابور اومدیم تا از آرامگاه عطار و خیام دیدن کنیم، خیلی خوش آب و هوا بود با اینکه توقف زیادی نداشتیم ولی خیلی خوش گذشت، ی انگشتر فیروزه نیشابور خریدم که خیلی زیبا بود، کلاً فضای آرام و خوبی داشت اما متکدی زیاد بودند، تحصیلات من ادبیات فارسی هست، و عاشق ادبیات عرفانی هستم تذکره الاولیا یکی از کتابهای عرفانی عطار میباشد
برادرزادمو بردم با عطار و خیام اشنا شه خیلی بهش خوش گذشت
عطار از شعرا و نویسندگان قرن ششم هجری قمری است. نام اصلی او "فریدالدین ابوحامد" بوده است و اطلاع دقیقی از سال تولد او در دست نیست و تاریخ ولادتش را از سال ۵۱۳ هجری قمری تا ۵۳۷ هجری قمری دانستهاند. عطار در روستای "کدکن" که یکی از دهات نیشابور بود، به دنیا آمد و از دوران کودکی او جزئیات خاصی در دست نیست. پدر عطار به شغل عطاری (دارو فروشی) مشغول بوده و "فریدالدین" هم پس از مرگ پدرش به همین شغل روی آورد. عطار علاوه بر دارو فروشی به کار طبابت هم مشغول بود و خود در این مورد می گوید: به داروخانه پانصد شخص بودند که در هر روز نبضم مینمودند
یک بنای تاریخی و گردشگری است معماری فیروزه ای و خیره کننده ای داره، دیدن آرامگاه آن شعر نامی و بزرگوار بر هر ایرانی طرفدار ادبیات و شعر واجبه
آرامگاه عطار نیشابوری زادگاه زادگاه شیخ حسن جوری در شهر زیبای نیشابور در دیار عطار و خیام نیشابوری . مکانی بسیار زیبا اصیل با معماری ایرانی اسلامی . عطار یکی از 5 شاعر بزرگ ادبیات فارسی است.
جای خیلی جالبیه ولی خیلی جا داره تا برسه به جایگاه توریستی اصلی خودش
آرامگاه خیام کمتر از دو کیلومتر رانندگی کنید، در انتهای خیابان عرفان به آرامگاه عطار که از جاهای دیدنی نیشابور است، میرسید. عطار نیشابوری را در سالهای درس و مشق با کتابهایی مثل منطقالطیر و تذکرهالاولیا شناختیم. این عارف و ادیب قرن هفتم، آرامگاه زیبایی دارد که در محوطه پارک و میان درختان قرار گرفته است. ساختمان اولیه را امیر علیشیر نوایی در دوره تیموری برپا کرد. این بنا پس از سالها در سال ۱۳۱۴ مرمت شد. در دوره پهلوی دوم و در دهه ۷۰ هم آرامگاه عطار را مرمت کردهاند. بنای آرامگاه عطار بهشکل هشتضلعیست و چهار ورودی دارد. از بیرون که به بنا نگاه میکنید، چهار غرفه دارد که بهزیبایی کاشیکاری شدهاند. مزار فریدالدین عطار نیشابوری وسط بقعه دیده میشود. گنبد بقعه هم کاشیکاری سنتی دارد. روی کاشیها طرحهای گل و بوته و نقشهای هندسی میبینید که بیشتر بهرنگ آبی، سفید، زرد و سبز هستند. روی مزار این عارف و شاعر نیشابوری، با خط ثلث نوشته شده است.
سر نفس نهم پای کـه در حالت رقص مرد راه از سر این عربده دستافشان شد رو کـه در مملکت عشق سلیمانی تو دیو نفست اگر از وسوسه در فرمان شد
چه خوش گفت عطار نیشابوری دلا،چون کس نخواهد ماند دایم هم نمانی تو/ قدم در نه اگر هستی طلبکار معانی تو/ گرفتم صد هزاران علم در مویی بدانستی/ چو مرگت سایه اندازد سر مویی چه دانی تو
حتما دیدن کنید آرامگاه کمال الملک و حجره فیروزه تراشی هم برید
آرامگاه عطار نیشابوری بنایی است تاریخی که در دوره تیموری و به فرمان امیر علیشیر نوایی بر روی سنگ قبر عطار نیشابوری ساخته شد. در دورههای پهلوی دوم مرمت کامل و دهه ۷۰ نیز مرمت مختصر شد. این آرامگاه در بلوار شادیاخ (عرفا کنونی)، از مناطق گردشگری شهر نیشابور واقع شده است. آرامگاه کمال الملک نیز در محوطه این بنا قرار دارد. این بنا در تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۱۱۷۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. فریدالدین عطار نیشابوری شاعر و عارف نامی ایران در حدود سال ۶۱۸ و با حملهٔ مغول به نیشابور درگذشت. آرامگاه وی در خیابان عرفان واقع در نیشابور کنونی هر ساله پذیرای علاقهمندان به ادب و فرهنگ ایرانی است. آرامگاه عطار از بناهای دوره امیر علیشیر نوایی است و در سده نهم هجری ساخته شده است. بنای کنونی آرامگاه دارای هشت ضلع و گنبدی کاشی کاری شده و چهار در ورودی است. در نمای بیرونی آن چهار غرفه کاشی کاری شده تعبیه شده است و در وسط بقعه، سنگ قبر عطار و یک ستون هشت ترکی به ارتفاع ۳ متر وجود دارد. مدفونان در محوطه آرامگاه (آرامگاه مشاهیر نیشابور) پرویز مشکاتیان فریدون گرایلی حسن نظریان کمال الملک یعقوبعلی شورورزی محمد قاسم اخویان عبدالله سعیدی عطار همواره مورد احترام شاعران دیگر بوده از جمله محمود شبستری که بیت زیر را سرودهاست: مرا از شاعری خود عار ناید که تا صد قرن چون عطار ناید اگرچه زین نمط صد عالم اسرار بود یک شمه از دکان عطار صائب خواهد رسید رتبه صائب به مولوی گر مولوی به رتبه عطار میرسد سیف: سیفم که بریدم زهمه نسبت خود لیک در گفتن طامات چو عطار فریدم فیض کاشانی: هرکسی در پرده اشعار میگوید سخن گاه مولانا و گه عطار و گاهی مغربی این شعر مولانا نیز در وصف عطار و سنایی است: عطار روح بود و سنایی دو چشم او ما از پی سنایی و عطار آمدیم بیت «هفت شهر عشق را عطار گشت/ ما هنوز اندر خم یک کوچهایم» نیز از جمله ابیاتی است که به مولانا منسوب شده اما در انتساب آن تردید است؛ و علامه حسنزاده آملی در کتاب نامهها بر نامهها آن را به «عارف جامی» نسبت دادهاند. یادبود و بزرگداشت روز ملی عطار روز ۲۵ فروردین در تقویم ایران روز ملی عطار است که هرساله در نیشابور، آرامگاه وی همراه برنامههای عطارشناسی برگزار میشود؛ گلباران آرامگاه عطار، ارائه پژوهشهایی در مورد این شاعر، نمایشگاه کتاب و خوشنویسی و شب شعر از جمله برنامههایی است که در این روز برگزار میشود.
11 اسفند 1403😍
بله همیشه و تا ابد با شکوه!
فضای بسیار تمیز و زیبا.
آرامگاه شاعر و عالم و عارف پرآوازه جهان اسلام عطار نیشابوری را نمیشه رفت نیشابور و بازدید نکرد فضای معنوی داره
آرامگاه عطار نیشابوری (آرامگاه) در نیشابور و بلوار جمهوری اسلامی، جمهوری اسلامی 24، مشاهیر، بلوار عرفان واقع شده است. و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی شهر زیرزمینی شادیاخ و همچنین آرامگاه کمال الملک، آرامگاه پرویز مشکاتیان، چایخانه سنتی گلستان، پارکینگ و گیشه بلیط قرار گرفته است. همچنین با توجه به نظراتی که کاربران در اپلیکیشن نشان به این مکان دادهاند میتوان گفت این بنا یکی از آرامگاههای خوب این منطقه میباشد.