آرامگاه - باز است : ۸ تا ۲۳
ساعت کاری: باز است - ۸ تا ۲۳
باغ باصفایی داره دیدنش واسه هر ایرانی واجبه
آرامگاه کمال الملک دارای معماری زیبا و چشم نواز اثر هوشنگ سیحون
محیطی زیبا، آرام و دلنشین به همراه معماری زیبا و چشم نواز و خدمات خوب.
آرامگاه کمال الملک، کمال الملک نقاشی معروف و طبیعتگرا در دوره قاجار بود. او با آثار زیبایی که از ذهن خلاقش نشأت میگرفت و با دستان هنرمندش بر بوم نقاشی میکشید، نام خود را در تاریخ هنر معاصر ایران جاودانه ساخت و آثار بیشماری از خود بر جای گذاشت. آرامگاه کمال الملک در میان باغی زیبا و سرسبز در همسایگی آرامگاه عطار نیشابوری در خیابان عرفان شهرستان نیشابور قرار دارد ومعماری خیلی زیباودل انگیزی داره
آرامگاه کمال الملک نقاش مشهور دوره قاجار که برای بازدید از آن باید به شهر زیبای نیشابور واقع در استان خراسان رضوی بروید. این آرامگاه همجوار با آرامگاه عطار ، تپه های باستانی شادیاخ و میدان مشاهیر نامداری چون استاد پرویز مشکاتیان و استاد محمدعلی ندوشن و استاد فریدون گرایلی می باشد
حالا که برای دیدن آرامگاه عطار آمدهاید، سرتان را بچرخانید تا یکی دیگر از شاهکارهای معماری کشور را ببینید؛ آرامگاه کمالالملک که بدون تردید یکی از بزرگترین نقاشهای ایرانی و از جالبترین جاهای دیدنی نیشابور بهحساب میآید. محمد غفاری که لقب کمالالملک را از ناصرالدین شاه قاجار دریافت کرد، در کاشان بهدنیا آمد و در مدرسه دارالفنون تهران درس نقاشی خواند. ناصرالدین شاه در بازدید از دارالفنون استعداد او را کشف کرد و اینگونه بود که محمد غفاری به دربار قاجار رفت. او ۱۷۰ تابلوی نقاشی ارزشمند برای قاجارها کشید، اما بعد از کشیدن تابلوی تالار آینه بود که لقب کمالالملک را بهدست آورد. هوشنگ سیحون بنای آرامگاه کمالالملک را در ۱۳۳۷ بهزیبایی و هماهنگ با آرامگاه عطار طراحی کرد. بالای مزار کمالالملک، نقشبرجستهای از او میبینید.
آرامگاه محمد غفاری معروف به کمال الملک نقاش زبردست دوره قاجار(ناصرالدین شاه)
11 اسفند 1402😍
آرامگاه کمالالملک بنایی است در شهر نیشابور ایران که مدفن کمالالملک است. این بنا در نزدیکی آرامگاه عطار نیشابوری در محله شادیاخ قرار دارد. طراح این بنای یادبود هوشنگ سیحون است و در مراسمی در تاریخ ۱ آوریل۱۹۶۳–۱۲ فروردین ۱۳۴۲ خورشیدی با حضور فرح پهلوی رونمایی شد. سازندگان این آرامگاه چند کارگر نیشابوری بودند که در مراسم رونمایی از آنان توسط دولت وقت قدردانی شد. این بنا در نقشه از دو مدول (پیمون) مربعی شکل تشکیل شده است که مستطیلی با تناسب ۱ بر ۲ را میسازند. اضلاع مربع در نما با یک قوس نیم دایره خود نمایی میکنند؛ حجم بنا از قوسهایی متقاطع که بر روی اقطار مربع زده شدهاند پدید آمده که این فوسهای متقاطع، «تاقهای چهاربخش» را که در معماری سنتی ایران بسیار دیده شدهاند را تداعی میکنند و احتمالاً منبع الهام طراح نیز بوده است. طراح با بهرهگیری خلاقانه از قوس و با پیچشی که در ایده کلی آن ایجاد کرده، به نتیجهای ظاهراً متفاوت با هندسهای پیچیده دست یافته است. این طرح نوآورانه با بهکارگیری سازه پوستهای بتنی اجرا شده است. در بنای یادبود کمال الملک دو نوع قوس به شرح زیر دیده میشود. شش قوس نیم دایره نما که نسبت دهانه به ارتفاع آنها ۱ به ۲/۱ است، چهار قوس متقاطع که بر روی اقطار دیده میشوند. همچنین در پایین قوسهای اصلی نما از روبرو دو قوس کوتاهتر نیز وجود دارند که در واقع تلاقی قوسهای متقاطع هستند. شاید بتوان گفت حجم کلی بنا از پوستهای سه بعدی در فضا حاصل آمده است که در یک حرکت نرم دو نوع قوس یاد شده را به هم پیوند میدهند. این قوسها و پوشش آنها در بالا، اشکال هندسی مخروطی شکلی را به وجود آوردهاند که ابتکاری هندسی بوده، اوج خلاقیت معماری را در بهرهگیری از عناصر معماری سنتی ایران در ترکیبی جدید و موزون نشان میدهد.[۲] در این بنا نیز همانند آرامگاه خیام هندسه نقشی شایان توجه دارد و پیوند عمیق این بنا را با نظام معماری ایرانی برقرار کرده است. تزیینات استفاده شده برای آرامگاه کمال الملک کاشی معرق است که نقوش آنها بسیار هنرمندانه بر روی سطوح منحنی نما بکار گرفته شدهاند و به سمت خط تقارن قوسها این نقوش کوچک و کوچکتر میشوند. به گفته طراح، کاشی معرق، معماری کاشان یعنی محل زادگاه کمال الملک را یادآور میشود. نمای بنا و تزیینات و همچنین رنگ کاشیها، هماهنگی فراوانی با آرامگاه عطار، که در کنار آن است، دارد؛ به گونهای که شاید بازدیدکننده در نگاه نخست گمان کند که این بناها بخشی از هم هستند. سنگ قبر کمال الملک همچون سایر سنگهای مزاری که سیحون در آرامگاه ظهیرالدوله تهران طراحی کرده است، یکپارچه از سنگ گرانیت و با بافت خشن بوده، در قسمت بالای سنگ که مرتفع و زاویه دار تراشیده شده است، نقش برجستهای از کمال الملک توسط شاگرد ایشان مرحوم استاد ابوالحسن صدیقی سنگکاری گردیده است.
محمد غفّاری (۱۲۲۶ تا ۲۷ مرداد ۱۳۱۹)، معروف به کمالالمُلک، نقاش نامدار ایرانی در دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی بود. وی از مشهورترین و پرنفوذترین شخصیتهای تاریخ معاصر ایران به شمار میآید. کمالالملک برادرزاده صنیعالملک، و یکی از اعضای لژ فراماسونری ایران موسوم به لژ بیداری بود.
نقاش بی نظیر
جای بسیار خوبیه ساعت کاریش از هشت صبح شروع میشه
کمال الملک) کمتر کسی می داند که نام این نقاش عصر قاجار ،محمد غفاری است وی از مشهورترین و پرنفوذترین شخصیتهای تاریخ معاصر ایران به شمار میآید. معماری بنای آرامگاه ایشان از ویژگیهای خاص بوده و جای دارد نظری بیندازید.
آرامگاه کمالالملک بنایی است در شهر نیشابور ایران که مدفن کمالالملک است. این بنا در نزدیکی آرامگاه عطار نیشابوری در محله شادیاخ قرار دارد. طراح این بنای یادبود هوشنگ سیحون است و در مراسمی در تاریخ ۱ آوریل۱۹۶۳–۱۲ فروردین ۱۳۴۲ خورشیدی با حضور فرح پهلوی رونمایی شد. سازندگان این آرامگاه چند کارگر نیشابوری بودند که در مراسم رونمایی از آنان توسط دولت وقت قدردانی شد. نمای بنا این بنا در نقشه از دو مدول (پیمون) مربعی شکل تشکیل شدهاست که مستطیلی با تناسب ۱ بر ۲ را میسازند. اضلاع مربع در نما با یک قوس نیم دایره خود نمایی میکنند؛ حجم بنا از قوسهایی متقاطع که بر روی اقطار مربع زده شدهاند پدید آمده که این فوسهای متقاطع، «تاقهای چهاربخش» را که در معماری سنتی ایران بسیار دیده شدهاند را تداعی میکنند و احتمالاً منبع الهام طراح نیز بودهاست. طراح با بهرهگیری خلاقانه از قوس و با پیچشی که در ایده کلی آن ایجاد کرده، به نتیجهای ظاهراً متفاوت با هندسهای پیچیده دست یافتهاست. این طرح نوآورانه با بهکارگیری سازه پوستهای بتنی اجرا شدهاست. در بنای یادبود کمال الملک دو نوع قوس به شرح زیر دیده میشود. شش قوس نیم دایره نما که نسبت دهانه به ارتفاع آنها ۱ به ۲/۱ است، چهار قوس متقاطع که بر روی اقطار دیده میشوند. همچنین در پایین قوسهای اصلی نما از روبرو دو قوس کوتاهتر نیز وجود دارند که در واقع تلاقی قوسهای متقاطع هستند. شاید بتوان گفت حجم کلی بنا از پوستهای سه بعدی در فضا حاصل آمدهاست که در یک حرکت نرم دو نوع قوس یاد شده را به هم پیوند میدهند. این قوسها و پوشش آنها در بالا، اشکال هندسی مخروطی شکلی را به وجود آوردهاند که ابتکاری هندسی بوده، اوج خلاقیت معماری را در بهرهگیری از عناصر معماری سنتی ایران در ترکیبی جدید و موزون نشان میدهد. در این بنا نیز همانند آرامگاه خیام هندسه نقشی شایان توجه دارد و پیوند عمیق این بنا را با نظام معماری ایرانی برقرار کردهاست. تزیینات استفاده شده برای آرامگاه کمال الملک کاشی معرق است که نقوش آنها بسیار هنرمندانه بر روی سطوح منحنی نما بکار گرفته شدهاند و به سمت خط تقارن قوسها این نقوش کوچک و کوچکتر میشوند. به گفته طراح، کاشی معرق، معماری کاشان یعنی محل زادگاه کمال الملک را یادآور میشود. نمای بنا و تزیینات و همچنین رنگ کاشیها، هماهنگی فراوانی با آرامگاه عطار، که در کنار آن است، دارد؛ به گونهای که شاید بازدیدکننده در نگاه نخست گمان کند که این بناها بخشی از هم هستند. سنگ قبر سنگ قبر کمال الملک همچون سایر سنگهای مزاری که سیحون در آرامگاه ظهیرالدوله تهران طراحی کردهاست، یکپارچه از سنگ گرانیت و با بافت خشن بوده، در قسمت بالای سنگ که مرتفع و زاویه دار تراشیده شدهاست، نقش برجستهای از کمال الملک توسط شاگرد ایشان مرحوم استاد ابوالحسن صدیقی سنگکاری گردیدهاست.
آرامگاه کمال الملک (آرامگاه) در نیشابور و بلوار جمهوری اسلامی، جمهوری اسلامی 24، مشاهیر، بلوار عرفان واقع شده است. و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی شهر زیرزمینی شادیاخ و همچنین آرامگاه عطار نیشابوری، آرامگاه پرویز مشکاتیان، چایخانه سنتی گلستان، پارکینگ و گیشه بلیط قرار گرفته است. همچنین با توجه به نظراتی که کاربران در اپلیکیشن نشان به این مکان دادهاند میتوان گفت این بنا یکی از آرامگاههای خوب این منطقه میباشد.