محل عبادت
اینجا همونجایی که دلتنگی رو دور میریزم
معماری بی نظیری داره من که مدت زمان زیادی محو تماشا سقف ایوان بودم
هنر نزد ایرانیان است بس..... هنر ایرانی اینجا مشاهده میکنین.
هنر ایرانی با ابهتی وصف ناپذیر👌
کاشی کاری های خیره کننده ایوان مقصوره
مسجد گوهرشاد که در سال 821ق به وسیله معماران غیر خراسانی به شکل چهار ایوانی ساخته شد، نشانه هایی از تحول در شیوه مرسوم مساجد سبک خراسانی را در خود دارد.
معماری فوق العاده.
ایوان مقصوره مسجد گوهرشا اهمیت دوره تیموریان در تاریخ ایران بیشتر در تحولات فکری، مذهبی و فرهنگی نهفته است که در این روزگار شکل گرفت. کوچ دادن هنرمندان و صنعتگران و به ویژه معماران در این دوران از سایر مناطق ایران، به خراسان و ماوراءالنهر باعث تحول سبک هنر و معماری در خراسان پس از یک دوره فترت گردید. این کوچ هنرمندان در دوره تیمور با توسل به زور انجام شد، ولی به روزگار فرمانروایی شاهرخ و دیگر امرای تیموری مرکزیت یافتن خراسان و ماوراءالنهر به لحاظ فرهنگی و اقتصادی، باعث کوچ خودخواسته هنرمندان به این منطقه گردید. در این دوران اعضای خاندان شاهی و مأموران عالی رتبه دولتی در امور عام المنفعه پیشقدم بودند؛ از جمله حامیان مهم هنرمندان در دوره تیموری گوهرشاد همسر شاهرخ بود که تحت نظر او یک مجموعه عام المنفعه معماری در هرات و مسجدی در کنار بارگاه حضرت رضا علیه السلام ساخته شد(1). ویژگیهای معماری مسجد گوهرشاد که در سال 821ق به وسیله معماران غیر خراسانی به شکل چهار ایوانی ساخته شد، نشانه هایی از تحول در شیوه مرسوم مساجد سبک خراسانی را در خود دارد. مسجد گوهرشاد در ضلع جنوبی هسته مرکزی حرم بنا شده است. این مسجد، شامل چهار ایوان است، که این ایوانها به وسیله طاقگانهای(2) دو طبقه به هم پیوسته است. گنبدخانه پشت ایوان قبله با شبستانهای یک طبقه بخشهای مختلف مسجد را به هم می پیوندد. در بخش میانی مسجد میانسرا(3) قرار دارد. نمای فعلی ایوان مقصوره، دید از شمال شرقی بدیهی است که توجّه به محور قبله در مساجد به تأکید بر محراب منجر شده و برای این منظور در برخی از مساجد، سقف بالای فضای محراب را بلندتر از سایر بخشها ساختند و یا بر روی آن گنبدی قرار دادند. در مسجد گوهرشاد تأکید بر محور قبله با ایوانی بلندتر از ایوانهای دیگر که در پشت آن گنبدخانه قرار دارد انجام شده؛ بر فراز محراب نیز نیم گنبدی قرار دارد که با مقرنسهای گچی رنگین تزیین شده است(4). در ایوان قبله بین ایوان گنبدخانه و تورفتگی نیم گنبدی پشت آن فضایی تقریبا پیوسته وجود دارد. گنبدخانه اندکی به عقب کشیده شده و پهنا و تورفتگی جلو محراب با ورودی ایوان یکسان است. گنبد مسجد گوهرشاد گنبد دو پوسته گسسته با پوشش بیرونی نار (پیازی) است. پوسته وضعیت فعلی داخل گنبد مسجد گوهرشاد بیرونی و داخلی حدود ده متر با هم فاصله دارند. فاصله دو پوسته به وسیله دیوارهایی که خشخاشی(5) نامیده می شوند به یکدیگر متصل شده اند. گردنی (گریو) گنبد نسبت به دیگر گنبدهای روزگار تیموری از ارتفاع کمتری برخوردار است. در اینجا دنباله پوسته بیرونی گنبد از پاکار به داخل متمایل شده و بعد سوار خشخاشی و گردنی می شود که به آن آوگون می گویند. پوسته بیرونی گنبدهایی مانند مسجد گوهرشاد را آوگونه می نامند. پوسته داخلی گنبد به شکل عرقچین ساخته شده و گوشه سازی آن با سه کنجهای کشیده و کاربندی انجام شده است(6). یکی از جنبه های در خور توجّه گنبدخانه سه ردیف طاقهای دیوارهای جانبی در بالای دهانه هاست که به شبستانها راه دارد. در حالی که تعدادی از این ردیفها به دهانه های آزاد بیرونی مرتبط می شود، احتمالاً اهداف چندگانه ای از ساختن آنها مد نظر بوده است: زیبایی، سبک تر کردن دیوارهای جانبی و رساندن نور بیشتر به فضای گنبدخانه(7). مناره های مسجد گوهرشاد که به شکل دو قلو در دو طرف ایوان مقصوره قرار گرفته است، یکی دیگر از شیوه های تأکید بر محراب است. مناره های زوج از سال 547ق به بعد بر سر ایوانهای مساجد ظاهر شده است، لیکن از اوایل قرن هفتم ساختن مناره های دوگانه در سر در ایوان مساجد و مقابر معمول شد(8). در هر حال استادانه ترین و به لحاظ معماری زیباترین وسیله تأکید بر سر در که اهمیت بیشتری داشته بلند ساختن آن و قرار دادن دو مناره در دو طرف آن است. مناره های مسجد گوهرشاد در عین داشتن خصوصیات یاد شده با توجّه به اینکه تا زیر مأذنه پرند و پلکان ورودی مناره بر روی بام قرار گرفته، وزن مناره ها در اینجا نقش یک نیروی پیش فشرده را دارد. طاقهایی که دهانه های بزرگ دارند فقط زمانی استحکام مطلوب خواهند داشت که فشارهای افقی ناشی از آنها (طاقها) توسط پایه های سنگین، در هنگام ساختمان سازی و سپس در برابر بارهای گوناگون به راحتی تحمل شود؛ مناره ها در مسجد گوهرشاد دقیقا این نقش را برعهده دارند(9). تزیینات تزیینات ایوان مقصوره شامل کاشیکاری، معرق سنگ و نقاشی و خطاطی بر روی گچ می باشد. نقش مایه های به کار رفته، اسلیمی، گره و خط می باشد. برای وصف تزیینات ابتدا از سرپایه های ایوان شروع کرده، پس از آن تزیینات داخل ایوان و گنبدخانه به صورت مختصر توضیح داده می شود، سپس بخش بیرونی گنبد توصیف خواهد شد(10). در بالای ازاره ایوان در سرپایه های دو طرف دو قاب بندی کاشی معرق با نقش اسلیمی و گلدان قرار گرفته است. در بالای نقش گلدان در داخل قاب بندی در دو طرف دو کتیبه در دو سطر کوتاه به خط ثلث سفید بر زمینه لاجوردی نوشته شده است. این کتیبه ها تاریخی است که در قسمت بعدی توضیح داده خواهد شد. دو کتیبه تاریخی دیگر نیز در سرپایه و پیشانی ایوان مقصوره تعبیه شده است. کتیبه اول از کاشی معرق به خط ثلث سفید بر زمینه لاجوردی است، که نقوش اسلیمی نیز بر زمینه کتیبه نقش بسته است. این کتیبه پس از قاب بندی سمت راست ایوان شروع شده، بعد از دور زدن پیشانی ایوان در بالای قاب بندی سمت چپ پایان می یابد(11). برگرفته از سایت حوزه
این ایوان بسیار زیبا و رو به قبله از لحاظ تاریخی دارای ارزش بسیار زیادی است و یادگار دوران حکومت تیموریان و به دستور گوهرشادبیگم همسر شاهرخ تیموری ساخته شده است.ایوان مقصوره مهمترین ایوان مسجد گوهرشاد است. حدود ۵۰۰ مترمربع مساحت، ۳۷ متر طول و ۵/۲۵ متر ارتفاع، از مهمترین ایوانهای مسجدهای ایرانی که هنرهای گوناگون در آن به کار رفتهاست. کتیبهٔ بایسنقر(فرزند گوهرشاد) که از بهترین ثلث نویسان عهد تیموری بوده، در این ایوان است که تاریخ بنای مسجد بر کاشی معرق، در آن نوشته شدهاست. محراب مسجد در میانِ ایوان جای دارد که یکپارچه از سنگ مرمر ساخته شدهاست. کتیبهای در میان مقرنس کاریهای آن نیز وجود دارد. گنبد مسجد بر بالای این ایوان است. یکی دیگر از اجزای ایوان منبری است که امروزه به نام «صاحب الزمان» خوانده میشود که از چوبِ گردو و گلابی ساخته شده و هنرهای منبت کاری در آن به کار رفته. سازندهٔ این منبر «محمد، نجّار خراسانی» هنرمند ناشناس عصر فتحعلی شاه قاجار میباشد.
اینجا همونجایی که دلتنگی رو دور میریزم
صحن گوهرشاد بنظرم یکی از بهترین نقوش اسلیمی و بینظیر ترین هاست . خیلی زیباست
معماری بی نظیری داره من که مدت زمان زیادی محو تماشا سقف ایوان بودم
ایوان مقصوره (محل عبادت) در محله حرم مطهر رضوی مشهد و خیابان ایت الله خزعلی 4 - بازارچه سراب، ایت الله خزعلی، آیت الله واعظ طبسی، تقاطع ایوان مقصوره واقع شده است. این مکان یکی از چهل و دو محل عبادت در محله حرم مطهر رضوی مشهد میباشد و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مراکز مهمی مانند شهربازی کودکان، حرم مطهر امام رضا، نقاره خانه، مجموعه موزه های آستان قدس رضوی و بازار عباسقلی خان و همچنین گنبد طلا، چایخانه صحن کوثر حرم رضوی، مسجد جامع گوهرشاد، مزار شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و سقاخانه اسماعیل طلا قرار گرفته است. همچنین با توجه به نظراتی که کاربران در اپلیکیشن نشان به این مکان دادهاند میتوان گفت این مکان یکی از محلهای عبادت خوب این منطقه میباشد. با توجه به نزدیکی این مکان به ایستگاه مترو محل ساخت مترو خط ۳ باب الجواد (در حال ساخت)، برای دسترسی راحتتر و کمک به داشتن هوایی پاکتر، میتوانید از وسایل حمل و نقل عمومی برای مراجعه به آن استفاده کنید.