برج شیخ شِبْلی از آثار قرون ۴ و ۵ هجری قمری در دوران سلجوقی است که در ارتفاعات مشرف به شهر دماوند واقع شدهاست.
این اثر در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۳۵۱ با شمارهٔ ثبت ۹۲۰ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.این برج ابتدا به صورت هشت ضلعی ساده ساخته شدهاست و سپس در دوران بعدی آجرکاری به سبک سلجوقیان بر روی آن انجام شدهاست. این برج را میتوان با بناهای عصر ساسانی در بخارا مقایسه کرد و قدمت آن را بیش از قرن پنجم هجری نسبت داد.ابوبکر دلف بن جحدر شبلی در برههای از زمان که دقیقاً مشخص نیست از طرف حاکم طبرستان به امارت دماوند منسوب شد. دوران صدارت او با بسط و گسترش عدالت و امنیت همراه بود و به همین دلیل پس از وفاتش در بغداد، مردم دماوند به پاس خدماتش این بنای یادبود را برپا داشتند.نمای این ساختمان یادآور شیوه رازی در معماری است.
منبع: ویکیپدیا
برج شیخ شبلی (مکان تاریخی) در دماوند و خیابان شیخ شبلی واقع شده است. و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی پاساژ پرشین و همچنین حسینیه محله قاضی، کافه شبلی و پالایش موم دماوند قرار گرفته است. همچنین با توجه به نظراتی که کاربران در اپلیکیشن نشان به این مکان دادهاند میتوان گفت این مکان یکی از اماکن دیدنی و تاریخی خوب این منطقه میباشد.
آدرس، اطلاعات و موقعیت مکانی این مکان آخرین بار توسط Nafis (شهریار سطح ۱۲ نشان) در تاریخ دوشنبه 11 تیر ماه 1403 در اپلیکیشن نقشه و مسیریاب نشان بررسی و بهروز شدهاند. (چنانچه در اطلاعات ثبتشده یا موقعیت جغرافیایی برج شیخ شبلی اشکالی مشاهده کردید میتوانید از طریق اپلیکیشن نشان نسبت به گزارش این اشکال اقدام کنید تا پس از بررسی نسبت به اصلاح آن اقدام شود)
برج شیخ شبلی، همان طور که از نامش پیداست، در راستای بزرگداشت فردی به نام شیخ شبلی ساخته شده. نام کامل وی شیخ ابوبکر دلف بن حجدر شبلی بوده. وی در میانه قرن سوم هجری قمری یعنی سال 247، پا به این جهان گذاشت. محل تولد وی شهر سامرا بود. اما از آنجا که اعضای خانواده او همچون پدر و دایی اش، جزو خادمین خلفای عباسی محسوب می شدند، وی نیز ساکن بغداد شده و پس از آن مرتبه ای سیاسی یافت و در دربار عباسی مشغول به خدمت شد. وی بعد از آن نیز، از طرف حاکمان عباسی به عنوان فرماندار دماوند انتخاب شد. شیخ شبلی که برج شیخ شبلی به یاد او ساخته شده، مدتی پس از حکمرانی دماوند، از دنیا کناره گرفت و مشغول ریاضت و عبادت گردید. وی در یکی از مجالس صوفیه، توبه کرد و تمام دارایی که از پدرش به وی به ارث رسیده بود، را به مردم بخشید. وی چنان در این مسیر جلو رفته که مردم وی را دیوانه خوانده و بارها او را به دارالمجانین، فرستادند. او در سال 334 در بغداد، در سن 85 سالگی در گذشت و در این شهر در قبرستانی معروف به نام مقبره خیزران، به خاک سپرده شد. وی می گوید، تصوف مهربانی کردن است و الفت گرفتن. مهرورزی با خلق، شیوه او در مرام صوفی گری بود. در این بنا، پوشش اولیه در داخل پوشش خارجی که در حال حاضر از بیرون قابل رؤیت است، قرار گرفته. در درون برج شیخ شبلی، برای تهویه هوای داخل آن، سوراخ ها و روزنه هایی پیش بینی شده که نشان دهنده سطح پیشرفته معماری این بنا می باشد. بخش داخلی برج نیز متشکل از دایره ای با شعاعی حدود دو و نیم متر می باشد. سطح ها و دیواره های کناری برج نیز، تا بلندی هفت و نیم متری، یعنی تا زیر بخش گنبدی شکل بنا، گچ اندود شده اند. همچون بسیاری دیگر از بناهای آن دوره، برای این مقبره نیز سردابه ای در نظر گرفته شده که از در ورودی برج با طی چند پله به آن وارد می شویم. معماری برج شیخ شبلی با آن که دوره ساخت این برج را در دوران حاکمیت سلسله سلجوقی می دانند، با این حال شباهت هایی میان این برج و ساختمان های دوران ساسانی در بخارا نیز وجود دارد. از این رو برخی قدمت برج شیخ شبلی را مربوط به زمان های قبل از قرن پنجم هجری می دانند. پرداخت نمای ساختمان برج، بسیار شبیه سبک معماری رازی می باشد. این شیوه معماری اشاره به روشی دارد که از قرن پنجم تا هفتم در دوره پادشاهان سامانی، سلجوقی و خوارزمشاهی حاکم بوده. این سبک از شمال ایران شروع به گسترش کرده اما اوج توسعه آن در منطقه ری و راز بوده. این مدل معماری، دقت شیوه خراسانی و شکوه شیوه پارتی را به طور همزمان داراست. ویژگی های اصلی این سبک، آرامگاه های برجی، ایوان های چهارگانه، استفاده از مصالح مرغوب و انواع طاق ها بوده. علاوه بر برج شیخ شبلی، گنبد های سرخ و کبود مراغه، از دیگر بناهای مهمی هستند که به سبک رازی، ساخته شده اند. در گوشه های برج شبلی، ستون های نیم دایره ای در هر ضلع، وجود دارند که تزئینات چشمگیری داشته و با آجر پخته شده اند. سطح زیرین این گنبد، طرح جناغی متحدالمرکز داشته و گنبد داخلی آن ساختاری عرقچین و گنبدی دارد.
12برجی که مربوط به دوره سلجوقیان میباشد و. آرای سرداب هایی جالب و دیدنی است این برج در محلی زیبا و خوش آب و هوا قرار گرفته است هرچند مسیر دسترسی آن مناسب این اثر تاریخی نیست
10بیشتر شیخ ابوبکر دلف بن جَحدر شبلی صوفی معروف قرن سوم هجری؛ جامی مینویسد نامش جعفر بن یونس است و بر قبر وی در بغداد نیز همین نام را نوشتهاند.
5اثری زیبا از نیاکان ما
4با سلام برج شبلی که به قولی جز بناهای تاریخی محسوب می شود که در داخل بنا زیر زمینی وجود دارد که در واقع آب انبار بوده که در داخل آن آب از قنات دز آن ذخیره می گشته و با درجه های بارگیری که در بنا بوده حالت سرداب داشته که گویا داخل آن دستخوش تغییراتی قرارگرفته اما با فضا سازی اطراف این بنا گرفتن چند عکس یادگاری و گف وگفت دوستانه خالی از لطف نیست در ضمن فضای پارک خودرو وجود دارد
4هر وقت رفتم تعطیل بود!
4برج قشنگ و زیبا توی یه شهر زیباست سال 86 با کمک اساتید محترم دانشگاه آزاد دماوند با این اثر باستانی آشنا شدم اون سال یه محوطه باز بود بدون حصار امسال با خانواده رفتم اونجا دورش حصار کشیدند و در اصلی حصار قفل بود واقعا متاسفم برای میراث فرهنگی شهر دماوند
4جایی هست صرفا یادبود آثار قرون ابتدایی، اما بعلت آب و هوای مطبوع و موقعیت جغرافیایی با مناظر کوهستانی، برایم جالب بود
3در سال ۲۴۷ هجری قمری شیخ شبلی در شهر سامرا متولد شد. بعدها شیخ شبلی از طرف حاکمان وقت بهعنوان امیر دماوند منصوب شد. محبوبیت ایشان در بین مردم دماوند بسیار زیاد بود و پس از مرگش بنایی را بهعنوان یادبود برای او ساختند. برج شیخ شبلی اثری هنرمندانه از معماری ایرانی متعلق به دوره سلجوقیان است. بنای این برج هشت ضلعی است که در هر ضلعِ آن هواگیرهایی قرار دارد. برج شیخ شبلی از آثار ملی ثبت شده شهر دماوند است.
3افسوس که میراث فرهنگی از میراث پیشینیان مراقبت نمیکند!
2با اونکه روز تعطیل بود و گردشگر اونجا بود بسته بود و نمیشد وارد محوطه شد و از معماری جالب برج لذت برد.
2خیلی خوب بود،تمیز و عالیییی و هوای دلپذیر،معماری بنا هم فوق العاده زیبا بود.
2jalebe👌🏼
2لطفا ساعت کاری درج کنید
2برج شیخ شبلی، همان طور که از نامش پیداست، در راستای بزرگداشت فردی به نام شیخ شبلی ساخته شده. نام کامل وی شیخ ابوبکر دلف بن حجدر شبلی بوده. وی در میانه قرن سوم هجری قمری یعنی سال 247، پا به این جهان گذاشت. محل تولد وی شهر سامرا بود. اما از آنجا که اعضای خانواده او همچون پدر و دایی اش، جزو خادمین خلفای عباسی محسوب می شدند، وی نیز ساکن بغداد شده و پس از آن مرتبه ای سیاسی یافت و در دربار عباسی مشغول به خدمت شد. وی بعد از آن نیز، از طرف حاکمان عباسی به عنوان فرماندار دماوند انتخاب شد. شیخ شبلی که برج شیخ شبلی به یاد او ساخته شده، مدتی پس از حکمرانی دماوند، از دنیا کناره گرفت و مشغول ریاضت و عبادت گردید. وی در یکی از مجالس صوفیه، توبه کرد و تمام دارایی که از پدرش به وی به ارث رسیده بود، را به مردم بخشید. وی چنان در این مسیر جلو رفته که مردم وی را دیوانه خوانده و بارها او را به دارالمجانین، فرستادند. او در سال 334 در بغداد، در سن 85 سالگی در گذشت و در این شهر در قبرستانی معروف به نام مقبره خیزران، به خاک سپرده شد. وی می گوید، تصوف مهربانی کردن است و الفت گرفتن. مهرورزی با خلق، شیوه او در مرام صوفی گری بود. در این بنا، پوشش اولیه در داخل پوشش خارجی که در حال حاضر از بیرون قابل رؤیت است، قرار گرفته. در درون برج شیخ شبلی، برای تهویه هوای داخل آن، سوراخ ها و روزنه هایی پیش بینی شده که نشان دهنده سطح پیشرفته معماری این بنا می باشد. بخش داخلی برج نیز متشکل از دایره ای با شعاعی حدود دو و نیم متر می باشد. سطح ها و دیواره های کناری برج نیز، تا بلندی هفت و نیم متری، یعنی تا زیر بخش گنبدی شکل بنا، گچ اندود شده اند. همچون بسیاری دیگر از بناهای آن دوره، برای این مقبره نیز سردابه ای در نظر گرفته شده که از در ورودی برج با طی چند پله به آن وارد می شویم. معماری برج شیخ شبلی با آن که دوره ساخت این برج را در دوران حاکمیت سلسله سلجوقی می دانند، با این حال شباهت هایی میان این برج و ساختمان های دوران ساسانی در بخارا نیز وجود دارد. از این رو برخی قدمت برج شیخ شبلی را مربوط به زمان های قبل از قرن پنجم هجری می دانند. پرداخت نمای ساختمان برج، بسیار شبیه سبک معماری رازی می باشد. این شیوه معماری اشاره به روشی دارد که از قرن پنجم تا هفتم در دوره پادشاهان سامانی، سلجوقی و خوارزمشاهی حاکم بوده. این سبک از شمال ایران شروع به گسترش کرده اما اوج توسعه آن در منطقه ری و راز بوده. این مدل معماری، دقت شیوه خراسانی و شکوه شیوه پارتی را به طور همزمان داراست. ویژگی های اصلی این سبک، آرامگاه های برجی، ایوان های چهارگانه، استفاده از مصالح مرغوب و انواع طاق ها بوده. علاوه بر برج شیخ شبلی، گنبد های سرخ و کبود مراغه، از دیگر بناهای مهمی هستند که به سبک رازی، ساخته شده اند. در گوشه های برج شبلی، ستون های نیم دایره ای در هر ضلع، وجود دارند که تزئینات چشمگیری داشته و با آجر پخته شده اند. سطح زیرین این گنبد، طرح جناغی متحدالمرکز داشته و گنبد داخلی آن ساختاری عرقچین و گنبدی دارد.
1حیف از این آثار که بدون مراقبت و رسیدگی لازم به حال خود رها شده اند
خوب بود
بسیار زیبا و دیدنی و هنچنین تاریخی که واقعا مکان زیبا و خوبی است که ارزش دیدنش هست و نگهداری از آن لازم است.